תוכנית הלימודים לשנה ג׳

שנת הלימודים השלישית והאחרונה במחלקה נועדה לתמוך וללוות את העבודה של הסטודנטים על פרויקטי הגמר, שיוצג בתערוכת הגמר של בית הספר. שני קורסים שנתיים עוסקים בליווי פרויקט הגמר ומלווים את התהליך לאורך השנה – ובמסגרתם מתקיימים פאנלים, פגישות הנחיה אישיות, הגשות אישיות וקבוצתיות. הסטודנטים משתתפים במספר קורסים מתקדמים, שמיועדים להעמקה בתחומי ההתמחות שבחרו בשנה השנייה ותמיכה בפרויקטים האישיים שמתפתחים לאורך השנה. נוסף על כך, במהלך הסמסטר הראשון משתתפים הסטודנטים בפרויקט אמנות חברתי שמתקיים במרחבי שכונת מוסררה ולומדים קורס ייעודי בנושא. לצד השתתפות בסדנאות, סיורים בתערוכות והשתתפות בקולוקוויום רב תחומי – הסטודנטים לומדים בסמסטר השני קורס קידום עצמי המספק כלים מקצועיים להשתלבות והתבססות בשדה האמנות בישראל.

סטודנטים שנה ג׳ במחלקה מחויבים ללמוד 8 קורסי חובה (5 שנתיים, 3 סמסטריאליים) וכן להשתתף בקולוקוויום הרב תחומי. הסטודנטים מחוייבים לעבור בציון חיובי את 8 הקורסים ולהגיש פרויקט גמר בסוף השנה כדי לסיים את הלימודים בהצלחה ולקבל תעודת בוגר.ת המחלקה במוסררה.
סטודנטים שנה ג׳ המעוניינים בכך (או נדרשים להשלמת שעות ע״ב חוסרים מהשנים שעברו) מוזמנים להצטרף לקורסי הבחירה של שנה ב׳, ככל שהם לא חופפים במערכת לקורסי החובה של שנה ג׳.

קורסי חובה:
גשר בין אמנות לקהילה
מנחה | איילת השחר כהן

הקורס יחבר את הלומדים והלומדות בו לסוגיות העוברות בין אמנות לחברה וקהילה, תוך התמקדות בעבודות אמנות שנעשו בנושא, והכרות עם שכונת מוסררה בתוכה אנו פועלים. נצא לסיורים קצרים בשכונת מוסררה ונתוודע לעברה החברתי וההיסטורי, נכיר דמויות מפתח וגופים חברתיים הפועלים בה ונחשף לעבודות אמנות שנעשו במשך שלושה עשורים ביוזמת ביה"ס מוסררה תוך זיקה לקהילת השכונה. במהלך הקורס ניזום פעולה קבוצתית לטובת השכונה, ונתכונן לתרגיל סיכום סמסטר – ראיון כתוב, מצולם או מוקלט, עם אחת הדמויות שפגשנו בשכונה.

ליווי פרויקט גמר
מנחה | דור זליכה לוי

קורס שנתי שילווה את הסטודנטים בתהליך העבודה על פרויקט הגמר האישי, שיוצג במסגרת תערוכת הגמר של בית הספר. הקורס מבקש לבחון את פרויקט הגמר כהזדמנות לדייק את נקודת המפגש בין עולמו הפנימי של הסטודנט לבין העולם שבחוץ ולהביא אותה לכדי ביטוי במהלך חד, מנומק ושלם. הקורס יפתח בסדרה של מפגשים בהם נצלול לעומק תיק העבודות של כל סטודנט, על מנת לחשוף את נקודות העניין המרכזיות שלו כאמן ואת תהליכי העבודה הנכונים לו. משם נמשיך לתרגילים ממוקדים שיעודדו את הסטודנטים לצלול אל תוך תהליכי העבודה האישיים. בתוך כך, נבחן יצירות של אמנים בדגש על התהליכים שמאחורי היצירות, בדגש על פרויקטים בין-תחומיים הכוללים שיתופי פעולה בין יוצרים מתחומים שונים. הקורס ינוהל מתוך נקודת מוצא שהסטודנטים והמרצה הם עמיתים ויוצרים שותפים, שמטרתם המשותפת ליצור מרחב בטוח ומעודד דיון, יצירה והתנסות. נתרגל מספר פורמטים לניהול דיון ביקורתי ופידבק על בסיס ההגשות והעבודות האישיות של הסטודנטים. הקורס יכלול מפגשים קבוצתיים, פגישות אישיות, סיורים, פאנלים והגשות. הגשות הצבה בחלל יתקיימו בשיתוף ובתיאום עם קורס ׳צלילה חופשית׳.

קולוקוויום רב מחלקתי
מנחה | אוצרות: יוני ניב

סדרת הרצאות בנות שישה מפגשים של המחלקה לאמנויות, המחלקה למוזיקה חדשה והתוכנית למחקר אמנותי, בשיתוף עם חלל המזקקה. השנה תתמקד סדרת ההרצאות בשאלה ״מהו ידע באמנות?״. הסדרה כוללת שישה מפגשים, כאשר בכל מפגש נארח צמד אמניות, מוזיקאיות וחוקרות אשר יציגו את עבודתן האמנותית והמחקרית בפני קהילת בית הספר. תאריכי המפגשים: 11.11, 2.12, 6.1, 27.1, 3.3, 7.4. המפגשים יתקיימו בחלל המזקקה, ירושלים

 

וידאו עכשווי וכו׳
מנחה | מרים נאה

הסמסטר הראשון מתחלק לשני חלקים המשלימים זה את זה: ׳מהו העכשווי׳? ו׳מתיחת המדיום׳.
מטרתם היא לחדד קריאה ועשייה ביקורתית הבוחנת את מערכת היחסים בין שלושת האלמנטים הבאים בתהליכי יצירה: תוכן-קונטקסט-מדיום, בדגש על וידאו. במהלך הסמסטר הסטודנטים ייחשפו לחומרים אמנותיים רבים, מקומיים ובינלאומיים, עם דגש על אמנים עכשוויים המאתגרים בעבודתם את מדיום הוידאו, כשבחלק מהמקרים אף תתאפשר גישה לחומרים מתהליכי העבודה עצמה: למחקר, לדימויים שמצאו עצמם מחוץ לפרויקט, לעריכה וכדומה. דרך חשיפה זו, ניתוח עבודות ושפות אמנותיות שונות, הסטודנטים יידרשו להמשיך לדייק ולפתח שפה ומתודיקת עשייה אישית. הסמסטר השני יתמקד בפיתוח פרויקט הסיום של כל סטודנט, זאת בדגש ותוך כדי יישום המושגים והרעיונות שעלו בסמסטר א'. בתחילת כל שיעור הסטודנטים יוזמנו להציג חומרים מתהליכי העבודה לקבוצה ולהעלות שאלות ואתגרים לדיון. במהלך הסמסטר הסטודנטים ייפגשו בזום עם אמני וידאו צעירים בינלאומיים שישתפו באתגרים השונים המייחדים את המדיום – הצבות, טכנולוגיה, עבודה בצוות, מימון וכו׳, ועם אוצרים של גלריות וחללי תצוגה המוקדשות לעבודות וידאו ואינסטליישן.

שיבושי תנועה
מנחה | ירדן קולסי (סמסטר א׳) ורועי כרמלי (סמסטר ב׳)

הקורס מיועד לסטודנטים שנרשמו במקור למחלקה לאמנות ניו מדיה.
אמנות קינטית עוסקת בתנועה האוטונומית של אובייקט. הקצב של התנועה, הסאונד שהיא מייצרת, החדות או הרכות שלה, קובעות את אופי האובייקט ומשפיעות על החלל ועל הצופה שפוגש את העבודה. במהלך הקורס נייצר פסלים או מיצבים קינטיים-אינטראקטיביים ונתייחס לתנועה כאל חומר העומד בפני עצמו. נתחיל בתרגיל התנעה – במסגרתו נלמד על מנועים ועל מנגנונים.
אחריו נתנסה בשיבוש של מכונה קיימת – נפרק מכונה גנרית שכל אחד יבחר: מאוורר, טייפ, מיקרו, וכל שעולה על דמיונכם ונשתמש בתנועה שלה בצורה חדשה כך שיווצר סוג של "רדי-מייד קינטי".
במהלך הסמסטר השני נתמקד בעבודה מעשית בסטודיו ובליווי של עבודות הגמר של כל אחד מכם. במהלך השנה נהיה ערים לתערוכות ואירועים רלוונטיים לקורס ונצא למספר סיורים בהם נחשף ליצירה שקוראת סביבנו עכשיו.

 

כלים מקצועיים
מנחה | לי ברבו

קורס כלים מקצועיים מתמקד בהיכרות עם שדה האמנות הישראלי ובכלים ושיטות להשתלב בו. במהלכו נבין את האפשרויות העומדות בפנינו בקהילה המקצועית המקומית, נכיר טוב יותר את חללי התצוגה והגופים איתם נרצה לעבוד בעתיד, נלמד כיצד כותבים הגשות ובונים תיקי עבודות, ומיומנויות קריטיות נוספות. בסופו של הקורס, כל סטודנט.ית תכין תיק עבודות ראשוני לצאת איתו אל העולם, ותעביר פרזנטציה (כעשר דקות) על גוף העבודות של תערוכת הגמר שלה מול כל המחלקה. בנוסף, הסטודנטים יעברו סימולציה מול הכיתה ופידבק חיצוני על אופן הצגת גוף העבודות שיצרו במהלך הסמסטר.

צלילה חופשית
מנחה | טלי בן נון

מטרת הקורס היא לפתח מודעות בקרב הסטודנט/ית לתהליכי עבודה מתמשכים ולהרחיב את ארגז הכלים, התיאורטי והמעשי של הסטודנט/ית בגיבוש מהלך מובנה לקראת פרויקט הגמר. הפרספקטיבה האוצרותית של המרצה והנסיון שלה בליווי אמנים/יות בשלבים שונים של תהליכי העבודה שלהם, לקראת תערוכה, יספק מעטפת כוללת שתאפשר לכל אחד ואחת לצלול לתהליך לינארי, כולל עצירות ביניים שונות לאורך השנה – מהגשות, תרגילים ופרזנטציות אשר יובאו לדיון כיתתי משותף, ועד פגישות אישיות, פנלים, סיורים בתערוכות, תערוכת אמצע ועוד). כל זאת כדי שבסופו של דבר, הכלים והמדיומים בהם הסטודנט/ית יבחר לעבוד, יתגבשו לשפה מובחנת המשרתת מהלך אמנותי שלם. במהלך השנה, נדון בשאלות עקרוניות ביחס למוטיבציות שמובילות כל אחד ואחת לפעולה אמנותית: איך מפתחים רעיון/מחשבה אינטואיטיבית אך לא מנוסחת; מהן הכוונות, המושגים והמניעים העומדים מאחורי היצירה; יחסים בין צורה חומר ותוכן; יחסים בין עבודות ובניית תחביר פנימי הקושר ביניהן; יחסים בין דימוי, חלל וצופה. נעסוק בהרחבה בגישות אוצרותיות ובפרקטיקות שונות בהצבה בחלל (פורמט, קנה מידה, חומריות, עריכה, סוג החלל ואופני התלייה), כיצד עבודה מתרגמת לנוכחות בחלל, כיצד הצבה יכולה להשפיע על אופן קריאה של עבודה, ובאיזה אופן העבודה נפגשת עם הצופה. הקורס יעודד את הסטודנט/ית להשתמש בכתיבה ככלי המלווה את תהליכי העבודה. חומרי גלם אלו יהוו תשתית לטקסט הסופי שלצד פרויקט הגמר.

 

דברים מופיעים
מנחה | אנה ויילד | המחלקה למוזיקה חדשה

הקורס יציע כלים וגישות לעיסוק באופני ההצגה, המסגור וההגשה של יצירות מוזיקליות/ מבוססות
סאונד. בבואם להגיש את יצירתם לקהל, מוזיקאים עומדים מול שאלות הדומות בעיקרן לשאלות מתחום
האומנות והמופע העכשווי: כיצד יפגוש הקהל את היצירה? מה הוא יראה, יחווה, ירגיש, יבין? מהם
האלמנטים הנוספים שיכולים לתמוך ביצירה?
הקורס יתחיל בצעד האחד אל מעבר לשאלות המוזיקליות והטכניות, בבירור הרעיוני הקשור לגרעין המשמעות של היצירה המוזיקלית; בעזרת תרגילים מעולם הפרפורמנס והאומנות נחשוב על משמעות בהקשר המוזיקלי, על חידוד כוונות מצד היוצר והנחת מסדות עבור המאזין, ועל התמקמות על הציר שבין המופשט והקונקרטי. השיעור יכלול שיח, קריאה, והגשות מעשיות.

קורסי בחירה ממחלקות אחרות:
מוזיקה והזמן האחר
מנחה | ערן זקס

הזרם המינימליסטי במוזיקה הוא אולי הזרם החשוב והמשפיע ביותר במוזיקה בחמישים השנה האחרונות. הקורס יציג את לידתו של המינימליזם המוקדם בניו יורק של שנות החמישים ואת הההסתעפות של המינימליזם לאוסף של פרקטיקות וגישות שונות ונבדלות מאוד זו מזו. מטרת הקורס היא להטמיע אצל הסטודנטים את התובנות האסטתיות מרחיקות הלכת שנובעות מן המינימליזם, ולשם כך יחשפו התלמידים להתפתחותה של המסורת המינימליסטית, שהביאה עמה תובנות חדשות על סאונד ועמן שינוי רדיקלי בתפיסת הגבולות המוסיקליים מן היבט הצורני והמדיומי. הקורס יסקור את ההשפעה המכרעת של המינימליזם על מוסיקת הרוק, על המוזיקה האלקטרונית, ואת הקשר בין המינימליזם לעולם האמנות הניו יורקי למן שנות השישים.