תוכנית הלימודים לשנה ב׳

שנת הלימודים השנייה במחלקה מוקדשת להמשך הלמידה התיאורטית ולמידת מיומנויות מתקדמות, על בסיס ההתנסויות של הסטודנטים בשנת הלימודים הראשונה. בשנה זו יבחרו הסטודנטים את תחומי ההתמחות שלהם, והמערכת שלהם תיבנה בהתאם. במסגרת הקורסים, יתנסו הסטודנטים בתהליכים יצירתיים הכוללים היבטים שונים של מחקר, פיתוח, הפקה ותצוגה. במקביל לתוכנית הלימודים השנתית, ישתתפו הסטודנטים בסדנאות אמן ייעודיות, יבקרו בתערוכות ובמוסדות רלוונטיים, ייפגשו עם אמנים ואוצרים, ישתתפו בקולוקוויום הרב תחומי ויחשפו להיבטים שונים של שדה האמנות והיצירה בישראל. במהלך הסמסטר השני, יציגו הסטודנטים פרויקטים ותוצרים במסגרת האירועים השונים של המחלקה או של בית הספר, כמו פסטיבל מוסררה מיקס ואירוע-תערוכה בגלריה ברבור.

סטודנטים שנה ב׳ במחלקה מחויבים ללמוד 8 קורסי חובה וכן להשתתף בקולוקוויום הרב תחומי. בנוסף, הסטודנטים מחוייבים לבחור לפחות 2 מתוך 7 קורסי הבחירה המוצעים להם. כל סטודנט מחוייב לעבור לפחות 10 קורסים בציון חיובי כתנאי למעבר לשנה הבאה.

 

קורסי חובה:
צילום סטודיו מתקדם - בלש / סופר / צלם
מנחה | רם ברכה

הקורס מיועד לבוגרי קורס מבוא לצילום סטודיו המתמצאים בסביבת סטודיו צילום. במסגרת הקורס (מעבר לאימון וחידוד היכולות היישומיות שנרכשו בשיעור סטודיו מתחילים) יושם דגש על ניסיון לרתום את אמצעי הייצור שבסטודיו לצורך יצירת עבודות החורגות מגדר התרגול הטכני -וזאת, מתוך כוונה ליצור גוף עבודה בעל משקל ותוקף קונספטואלי-תכני אוטונומי. הקורס יפתח בחזרה על החומר שנלמד בקורס המבוא, במספר תרגילים קצרים (ואחד בינוני) בסטודיו ומחוץ לו, שתכליתם הסרת חלודה וזאת במקביל להכרות ולימוד של כלי ייצור חדשים (ציוד תאורה מתקדם, מצלמות בפורמטים שונים – בינוני 120, גדול x45 וכיו״ב) ובהעמקת אופני העבודה בסביבת הסטודיו. במקביל, הסטודנטים יידרשו לחקור ולהרהר בכ-חמש דמויות שיוגרלו מתוך כובע, מהן יהיה עליהם לבחור דמות אחת שתהפוך לפרוטגוניסט – לדמות שלתוך עולמה יתבקשו לצלול – וממנו לגלם את עבודתם הסופית.

סינדרום ירושלים
מנחה | יעקב ישראל

קורס לצילום נוף אורבני, ארכיטקטורה וצילום רחוב בהשראת הספר ׳הערים הסמויות מעין׳. בסדנה זו נצא לצלם את ירושלים בהשראת ספרו של הסופר האיטלקי איטאלו קאלווינו (1972). במסגרת המפגשים נצא למסעות שוטטות בעיר במטרה לחקור אותה באמצעות המצלמה, נלמד כיצד ניתן לתרגם דרכה את המפגשים האנושים ואת הנוף האורבני הירושלמי; נתנסה בבניית פרויקט צילומי בהשראת הספר והתכנים הנלמדים. במקביל להבניית יכולות ויזואליות נלמד על הצדדים הצילומיים הטכניים של משתתפות.י הסדנה במטרה למקסם את האפשרויות הגלומות באמצעי הצילום. הסדנה תתקיים במתכונת של סיורים מעשיים בעיר ירושלים, במפגשי השראה וביקורת עבודות שיתקיימו בבית הספר מוסררה. סמסטר ב׳ יוקדש לסיורים צילומיים ומפגשים בהם הסטודנט.יות ילמדו ויעצבו ספר אשר יסכם את הפרויקט האישי שצילמו ויהווה תוצר מסכם לקורס.

 

ראיה, שמיעה, פסקול והמרחב
מנחה | אורי דרומר

סדנא בינתחומית העוסקת בחשיבה וניתוח היחסים בין הדימוי בוידאו ובקולנוע ובין פס-הקול ומוזיקה והיחס בין אוביקט וסאונד במרחב ובהצבות סאונד: נחקור מהו שיר הפופ ותפקידו בפס הקול, נעסוק בקול האנושי והשימושים השונים בו באמנויות המסך ובתסכית הרדיו. השיעורים ילוו בהאזנה מודרכת למוזיקה קלאסית מודרנית ועכשווית, דיון ביצירות אמנות מקבילות היסטורית, צפייה מודרכת בסרטי קולנוע ווידאו ארט. הסדנא כוללת הקלטה ויצירה של פסי קול, עבודות סאונד ותסכיתי רדיו וכן סדנת כתיבה יחודית. את השיעורים ילוו מטלות בתחומים הנלמדים. מטרת הסדנא להקנות יכולת חשיבה, ניתוח, הבנה ועבודה עם השילוב בין הדימוי הנע והאודיו, הכרת תולדות המוזיקה בתחומים אלו ותרגול עבודה וחשיבה בינתחומיים. הסדנא בת שלוש שעות שבועיות וכוללת הרצאות, האזנה, צפיה, דיון, הגשת עבודות וביקורת.

מיצב תלוי-מקום
מנחה | רותי דה פריס

מטרת הקורס להכיר לתלמידים את המושג מיצב לעומקו ולאפשר פיתוח של שפה אמנותית אישית.
נחשוב על האינדקסליות של החומר, איך חומרים מייצרים עבורנו את העולם בו אנו חיים, ואיך בתור אמנים אנחנו רוצים לעבוד. נדבר על מערכת היחסים שבין אמנות לאומנות, איך אובייקטים שימושיים מתפקדים בחיים שלנו, לצד אובייקטים אמנותיים. נסתכל על אמנים עכשווים ומודרנים, ובו בזמן על אמני פולקלור ומעצבים. נחבר בין הרעיונות שלנו לעבודה בסדנא ונעבוד על התווך בין אמנות לחיים. נתבונן בעבודתם של אמנים שונים ונדון בדרכי הפעולה שלהם. נבקר בסטודיואים של אמני מיצב שונים, ונתרגל לפיהם שיטות שונות. במהלך הקורס נלמד לעבוד עם מגוון חומרים, בה כל תלמיד/ה יעמיק את שפתו האמנותית ויפתח את דרכי העבודה שלו. נשוחח על דרכים לייצר מיצב ומה מגדיר אותו. נעבוד עם חומרי מדיה לצד חומרים פלסטיים למיניהם.

*הקורס הוא קורס פרוייקטלי, שילווה תהליך עבודה על מיצב תלוי מקום בגלריה ברבור. הסטודנטים יבקרו בגלריה במהלך השנה ויפתחו בהנחיית המרצה מיצב תלוי מקום לחלל נבחר בתוך הגלריה. המיצבים יפתחו לקהל במסגרת אירוע שתקיים המחלקה בגלריה עם סיום הקורס, בשבוע האחרון של חודש מרץ 2025.

זמנים מודרניים
מנחה | ד"ר עירית כרמון פופר

הקורס עוסק באמנות מודרנית בין המחצית השניה של המאה ה-18 ועד המחצית הראשונה של המאה ה-20. תקופה של כ-200 שנה של מהפיכות קטנות וגדולות באמנות, שביטוין ניכר ברצף של איזמים סגנוניים החותרים אחד תחת השני ומציעים חלופות לייצוגי החברה והסביבה בת זמנם, ביניהם: ריאליזם, אימפרסיוניזם, פוסט אימפרסיוניזם, פוביזם, קוביזם, ועוד. הקורס מציע התבוננות באמנים ובאמניות המובילים.ות וניתוח יצירות אמנות מרכזיות, בליווי קריאת טקסטים ומניפסטים (מנשרים) הנקשרים לתהליך התהוות האמנות המודרנית כצינור לקריאת האמנות העכשווית. קריאת עומק כרונולוגית של זרמי האמנות מתחילה ברוקוקו ובניאו-קלאסיציזם, האחת כאמנות מגוייסת בשירות ההון של בתי המלוכה והאצולה והשניה כאמנות מגוייסת ופוליטית בשירות המהפכה הצרפתית, עבור בקריאת נשים אמניות לאורך המאה ה-19 מנקודת מבט של מחקר מגדרי עכשווי, ועד לטלטול המהפכני בהשפעת הטכנולוגיה והקדמה של הייצוג האמנותי, אופני הפעולה והטכניקות החדשות בקונטקסט מודרני מבחינה תרבותית, ביוגרפית וסוציו-פוליטית.
הקורס משלב הרצאות פרונטליות מבוססות מצגות (20 שיעורים בשנה) וקריאת מניפסטים וטקסטים, מלווים בצפייה בסרטים ובסיורים בתערוכות וחללי תצוגה ממסדיים ואלטרנטיביים בירושלים (2-3 סיורים בשנה). מטלת הקורס היא רפרט שניתן בסוף השנה בו הסטודנטים.ות מציגים פרזנטציה שקוראת ומנתחת זיקה אישית בין האמנות המודרנית לתחומי היצירה שלהם.ן, בהתאם להנחיות. ציון הקורס הוא שקלול של הרפרט, הקריאה, הנוכחות והשתתפות בשיעורים.

על רצפת חדר העריכה
מנחה | דור זליכה לוי

קורס וידאו מתקדם ומעשי, המיועד לסטודנטים עם רקע בצילום ועריכת וידאו. הקורס יתמקד בעמדת העריכה כמוקד של תהליך הפיתוח היצירתי של עבודות וידאו ארט ומיצבי וידאו. הקורס ילווה וינחה תהליכי יצירה של מספר פרויקטים משמעותיים בוידאו, על בסיס ארכיון חומרים אישי וקבוצתי שיתגבש במהלך השנה. במהלך העבודה, שתתקיים בעיקרה בכיתה על בסיס ההגשות השונות, הסטודנטים ילמדו ויתרגלו פונקציות מתקדמות בתוכנות ׳אדובי׳. בין התרגילים, נקיים צפייה מודרכת בעבודות וידאו עכשוויות, בדגש על אמנים שפיתחו שפה ייחודית של עריכה ושימוש יצירתי בחומרי גלם. נעסוק במערכת היחסים המורכבת שבין הדימוי הנשמע לדימוי הנראה, וביכולת הדינמית שלנו כעורכים-יוצרים להשפיע על מערכת היחסים הזו. נבחן כיצד חומרים מצולמים יכולים להפוך לחומרים פיזיים – באמצעות שימוש באלמנטים שונים של הצבת וידאו בחלל, כמו הקרנה על חומרים פיזיים או עבודה עם מספר מסכים.

סדנה רעיונית - פיתוח תהליכי יצירה בין תחומיים
מנחה | איילה לנדאו

במהלך הקורס נעמיק בחיבור ובקשר המשמעותי שבין חומר, דימוי (צורה) ופעולה. נגלה מהם מקורות ההשראה שלנו ואיך ניתן לצאת למסע המתהווה לכדי גוף עבודות אינדיבידואלי. נחקור, נתנסה ונעבוד בשכבות ונשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו (מסורתיים וחדשניים כאחד) על מנת לייצר חיבורים חדשים ומעניינים. הקורס יכלול הרצאות, קריאה בטקסטים, תרגילים, עבודה במהלך השיעורים וכן סיורים בתערוכות.

קולוקוויום רב מחלקתי
מנחה | אוצרות: יוני ניב

סדרת הרצאות בנות שישה מפגשים של המחלקה לאמנויות, המחלקה למוזיקה חדשה והתוכנית למחקר אמנותי, בשיתוף עם חלל המזקקה. השנה תתמקד סדרת ההרצאות בשאלה ״מהו ידע באמנות?״. הסדרה כוללת שישה מפגשים, כאשר בכל מפגש נארח צמד אמניות, מוזיקאיות וחוקרות אשר יציגו את עבודתן האמנותית והמחקרית בפני קהילת בית הספר. תאריכי המפגשים: 11.11, 2.12, 6.1, 27.1, 3.3, 7.4. המפגשים יתקיימו בחלל המזקקה, ירושלים.

אמנות וארכיון, סמסטר א׳ | מאלבום המשפחה אל ארכיון מוסררה
מנחה | איילת השחר כהן

קורס זה עוסק בסביבה הביוגרפית של הלומדים והלומדות בו, בסביבה הגיאוגרפית של מקום הלימודים, ובארכיון כמקור למחקר ועשייה אמנותית. הקורס יבחן את אלבום המשפחה הפרטי כפלטפורמה ארכיבית המשמשת יוצרים רבים ויציג את "אוסף מוסררה" –אתר המכנס אלבומי משפחה וחומרים נוספים של תושבי שכונת מוסררה. במהלך הקורס נכיר את מנהלת הארכיון של בית הספר ואת תפקידיו, נתוודע לאמנים שנסמכים בעבודתם על ארכיונים, ונצא לפעולה אמנותית בעקבות ארכיונים שהכרנו.

אמנות וארכיון, סמסטר ב׳ | להבריש את ההיסטוריה נגד הכיוון
מנחה | מיכל בראור

כולנו כל הזמן מביטים החוצה לעבר העולם, לוכדים את הדימוי שעדין לא צולם. בכל יום שעובר אנו מוסיפים עוד ועוד תצלומים לערימה האין סופית, שהולכת ונערמת בעולם, החל מהמצאת הצילום. בקורס הקצר הזה נתבונן על אמנים שבחרו להביט באופן אחר, כאלו שחומרי הגלם שלהם הם דימויים שכבר קיימים בעולם. מה קורה לדימויים כאשר מצלמים אותם שוב? מה קורה לתצלומים שצולמו למטרות תיעוד או מידע והופכים לחומר גלם בידי אמנים? ננסה לבדוק כיצד לעבר המבט על הצילום הארכיוני צפות ועולות שאלות אודות מהותו של הידע, הזיכרון הפרטי והקולקטיבי ופעולה של הכתיבה ההיסטורית. הקורס מבוסס על סדרה של תרגילים קטנים משבוע לשבוע שנעשים עם או בהשראת ארכיונים שונים. התרגילים האלו, יתגבשו להצגתו של תרגיל סיום בסוף הקורס. כל מפגש יחולק בין הרצאה פרונטלית ודיון אודותיה, לבין צפיה בתרגילים הקטנים שיהיה על הסטודנטים להכין משבוע לשבוע. כל מפגש יוקדש למתודולוגיה אחרת של עבודתם של אמנים עם הארכיון.
הקורס הוא הזדמנות לפתח ולהעשיר תהליכי העבודה תוך כדי רכישה והיכרות עם מתודולוגיות חדשות. בתוך הקורס נעסוק בשאלות של תחביר צילומי, יחסים בין צילום וטקסט ומפגש של צילום עם מדיומים אחרים.

מיומנויות מתקדמות בוידאו
מנחה | אריק פוטרמן

קורס וידאו מתקדם ומעשי, המיועד לסטודנטים עם רקע בצילום ועריכת וידאו, בדגש על בוגרי קורס מיומנויות בוידאו לשנה א׳. בקורס נלמד, נתרגל ונפתח פרויקטים בפורמטים מתקדמים של עבודה עם וידאו בדגש על עבודה עם וידאו חי. נרכוש ונתרגל פרקטיקות וידאו חי שבאות לידי שימוש במופעי מוזיקה, מחול, פרפורמנס ותיאטרון, VJ, מולטיקאם (ניתוב מספר מצלמות ושידור וידאו), מיפוי הקרנה (הקרנות מדויקות על אובייקטים ומבנים), וידאו ריאקטיבי/אינטראקטיבי, שימוש בחיישני סאונד ותנועה ושילוב מתקדם של וידאו במיצבים. בקורס יינתן דגש על הצד הטכני מעשי וכמו כן על חשיבה רעיונית ופיתוח קונספט והכנת חומרי גלם. הקורס יכלול למידת תוכנת רזולום ארנה להפעלת וידאו חיי ומיפוי הקרנה והתממשקות שלה לתוכנות וידאו-סאונד אחרות. נלמד ומתרגל עבודה על ציוד וידאו, מיקסר/נתב וידאו, קונטרולרים, ציוד הקלטה ושידור אלחוטי/לרשת של וידאו. במהלך הקורס יתבצעו שיעורים בשעות הערב מחוץ לבית הספר, בהם נבצע הקרנות על מבנים. נתנסה ונלמד על סוגי מקרנים שונים וניישם את הידע הנלמד בכיתה. סמסטר ב׳ יתקיים במתכונת של סדנה פרויקטלית, שבה יפתחו הסטודנטים שני פרויקטים מרכזיים: פרויקט מולטיקאם וניתוב להפקת וידאו במוסררה מיקס ופרויקט וידאו חי למופע על במה, בשיתוף קורס סינתזה של המחלקה למוזיקה חדשה.

על המתח שבין טכנולוגיה ואמנות
מנחה | יניב שיינפלד

הקורס מיועד לחקור את הממשק הדינמי שבין טכנולוגיה לאמנות, תוך דגש על פיתוח הבנה מעמיקה של ההשפעות ההדדיות בין התחומים. המפגשים ישלבו לימוד ודיון תיאורטי, רכישת מיומנויות טכנולוגיות בכלים מתקדמים, וקיום דיונים ביקורתיים. הקורס ישים דגש על שילוב של מיומנויות מסורתיות עם טכנולוגיה חדשה. אחד מנושאי הליבה של הקורס הוא השפעת הבינה המלאכותית על עולם האמנות והיצירה, שהקורס יעסוק בו תוך תרגול בכלים רלוונטיים שונים. הסמסטר השני יכלול עבודה על פרויקט סיום אישי המתמקד באחד מתוך הנושאים שנלמדו בקורס.

קורסי בחירה:
ארכיאולוגיה של אמנות סאונד
מנחה | יוני ניב | משותף עם המחלקה למוזיקה חדשה

קורס המשלב היסטוריה, תאוריה ביקורתית ופרקטיקה העוקב אחר התפתחות המושג "סאונד ארט" בשדה האומנות בכלל ובמסורת ההלחנה האקספרמנטלית בפרט. נבחן את התפתחות המושג "סאונד ארט" לאור התמורות הטכנולוגיות באמצעי ההפקה והייצור החל מסוף המאה ה 19 ועד ימינו. נעקוב אחר התפתחות טכנולוגיות אודיטוריות שונות החל מהמצאת הפונוגרף במחצית השניה של המאה ה 19, דרך השימוש בטייפ סלילים ובמחוללי צליל בשלהי המאה ה 20 ועד לתרבות הדיגיטלית של ימינו, ונבחן את יחסם המורכב של מלחינים ואמני סאונד לטכנולוגיה ולמרחב היצירתי שהיא מאפשרת. כמו כן נדון בשאלה מדוע, ובאלו אופנים החלו מוסיקאים לדמיין סאונד במושגים של מרחב מפרספקטיבות תאורטיות שונות ונבחן זרמים אומנותיים שונים שנענו לאתגר. כמו כן, נבחן מושגים כלליים יותר כגון "תיווי", "צליל" ויחסי זמן/מרחב שהועמדו לדיון מחודש וביקורת במאה ה 20. במקביל, נקדיש חלק נרחב לעבודה מעשית לקראת הגשת פרוייקט הסיום.

 

קורסי בחירה ממחלקות אחרות:
יצירתיות בחשמל ב׳
מנחה | עומר גולדברג | המחלקה למוזיקה חדשה

מטרת הקורס היא להפגיש את הסטודנטים עם עולם החשמל והאלקטרוניקה כפלטפורמה אמנותית. בשדה הסאונד נוצר מפגש מיוחד עם החשמל, מפגש שבו המטרה הסופית היא ההאזנה לאופן שבו התנהגויות שונות של התופעה הפיזיקלית החשמלית באות לידי ביטוי כתופעות סונוריות. הסטודנטים ילמדו מושגי יסוד בחשמל, יאזינו לתופעות חשמליות כפי שהן מופיעות ביצירות אלקטרוניות, יעמיקו את ההיכרות שלהם עם הסולפז׳ האלקטרוני, יפגשו את הרכיבים הבסיסיים מהם בנויים המעגלים החשמליים מחוללי הסאונד מהם בנויים סינתיסייזרים וילמדו את מלאכת בניית המעגל, קריאת סכמות וכתיבתן. הכלים שאותם יקבלו הסטודנטים יאפשרו להם לעשות צעדים ראשונים בשדה החשמל כשדה יצירתי בתוכו הם יכולים להתנסות, לאלתר, להמציא, לדמיין ולהקשיב לתוצאה.

סינטתזה
מנחה | יוגב פריליכמן | המחלקה למוזיקה חדשה

הקורס מקנה הבנה רחבה בתפעול והבנה של עיצוב סאונד בעולם הדיגיטלי באמצעות סינטיסייזר וטכניקות סינטזה מגוונות (חיבורית, חיסורית, WAVETABLE, גרנולרית), כמו כן גם באמצעות שימוש בסאונדים מהעולם האמיתי (סמפלר). מטרת הקורס היא הקניית הבנה קונספטואלית של עיצוב סאונד אישי אשר ירחיב את ארגז הכלים המוסיקלי של הסטודנט/ית וימתח את גבולות היצירה שלו. השיעור מתבסס על תוכנת Reaktor וAbleton Live.

מוזיקה ומהפכה
מנחה | ערן זקס | המחלקה למוזיקה חדשה

לידתה של המוזיקה: בין פולחן לשלטון, הרוח הרומנטית, שינוי, מרד, מחאה, אנרגיה – מה הוא הדחף המהפכני? גישות שונות למהפכה: המקורות הרגשיים של המוזיקה החופשית, המקורות המהפכניים של מוזיקה ממוקדת סאונד.