כלים וקהילה - כנס בוגרים

אתיקה וסטינג

הכנס השני של קהילת בוגרות ובוגרי המחלקה לפוטותרפיה

"במבט שלישי" יום עיון בנושא פוטורתפיה לבני הגיל השלישי
ינואר 2016

ביום העיון השתתפו כ-45 משתתפים: סטודנטים, בוגרים וותיקים ו"טריים", מרצים, נציגה מאחד בתי האבות ומתעניינים בתכנית לפוטותרפיה ובנושא של פוטותרפיה עם בני הגיל השלישי.

לאחר דברי פתיחה וסקירה של הפרוייקט של פוטורתפיה בבתי אבות בירושלים, יום העיון התחיל בהקרנת הסרט התיעודי "הצלמנייה", בנוכחות הבימאית תמר טל וגיבור הסרט בן פטר. הסרט עוסק בדמותה של מרים וייסנשטיין, אשה בשנות התשעים לחייה, המנהלת את חנות הצילום המשפחתית, ומתמקד בקשר המיוחד שהיה בינה לבין הנכד שלה, בן. לאחר ההקרנה התקיימה שיחה עם בימאית הסרט ועם בן בנוגע להשפעה המשמעותית של התיעוד המתמשך על  מצבה הרגשי של מרים ועל ההתפתחות הרגשית שהיא עוברת דווקא בפרק חיים זה, ובקשרים שלה עם סובביה.

לאחר מכן הציגו שתי בוגרות של המחלקה לפוטורתפיה, יונית שלום ורמה יאזמה, את העבודה שהן עושות עם קשישים עם כלים וטכניקות של פוטורתפיה. יונית הציגה עבודה שהיא עושה עם קבוצת קשישים במרכז יום לקשיש בחולון וראמה הציגה עבודה שהיא עושה עם קבוצת קשישים בעיר חדרה.

יום העיון הסתיים בהרצאה של יעל ברוך, פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית, בנושא תהליכים התפתחותיים וטיפוליים בטיפול רגשי לבני הגיל השלישי. בהרצאתה הדגישה יעל את האפשרויות הגלומות להתפתחות רגשית ויצירתית דווקא בתקופת גיל זו.
"הכאב הסמוי מן העין" - על שימוש בצילום בטיפול בטראומה נפשית
אפריל 2016
ביום העיון השתתפו סטודנטים מהמחלקה לפוטותרפיה, בוגרים של המחלקה ואורחים המתעניינים בתחום.
יום העיון התחיל בהרצאה של רונית שפינר, פסיכולוגית קלינית בכירה, העובדת בפנימיית הילדים "בני ברית". הרצאתה, "לדעת/לא לדעת" עסקה במנגנונים הנפשיים הקשורים בהסתרה וסוד של פגיעה טראומטית מנקודת מבט פסיכונאליטית, תוך הדגמה של מקרים מתוך הפרקטיקה הקלינית ועבודתה עם ילדים בטיפול.
לירון ברייר דנציגר, צלמת ואמנית, הציגה את המסע האישי והאמנותי שערכה בעקבות פגיעה מינית שעברה בילדותה, לקראת תערוכה שהוצגה בבית האמנים בתל אביב. לפני יותר מ 20 שנה הגישה לירון ברייר תלונה למשטרה בעקבות אותה תקיפה. התיק נסגר בנימוק של "חוסר עניין לציבור". השם הזה, אותו נתנה לירון לתערוכת צילום שיצרה בעקבות אותה פגיעה, מסמל עבורה את אזלת היד של המשטרה, את ההסתרה ואת המערכת שגורמת לקורבן להרגיש אשמה. לירון צירפה נשים נוספות למסע, צילמה זירות של תקיפה מינית, ושיבצה בעבודת קולאז' תמונות ילדות מאלבומה הפרטי בתוך הזירות הללו.
עבודתה האמנותית של לירון ברייר דנציגר, אף על פי שאינה "פוטותרפיה" בהגדרתה, מדגימה את המשמעות של הצילום בעיבוד תכנים רגשיים טראומטיים; השימוש במצלמה וההתבוננות דרכה מספקת תחושת ביטחון ויכולה לאפשר לחזור לזירה המקורית של הפגיעה, מה שמהווה חלק מתהליך של עדות ומתן תוקף שבדיעבד; החיבור בין דימוי ומילים אותו היא יוצרת בעבודתה מדגימים ומאפשרים את עיבוד הטראומה; הקולאז'ים שיצרה ברייר-דנציגר מדגימים את "הזמן הטראומטי" אשר כמו עמד מלכת, ואת הפגיעה בתחושה הסובייקטיבית של הרציפות והקוהרנטיות.
בחלקו האחרון של יום העיון נערכו ארבע סדנאות פוטותרפיה במקביל:
"מה שבחוץ ומה שבפנים" בהנחיית חגית סבג, עובדת סוציאלית, פוטותרפיסטית, מנחת קבוצות, בוגרת תכנית המטפלים במחלקה לפוטותרפיה במוסררה. הסדנה עסקה ב״תוך״ הסוד וב״תוך״ המרחב הטיפולי הרגשי שבין מטפל-מטופל באמצעות כתובות גרפיטי שצולמו ב״חוץ״, במרחבים ציבוריים. הסדנא הדגימה באופן חוויתי שימוש בכלי שמשלב צילום ומילים ומאפשר לנוע ולבחור על הרצפים: פנים וחוץ, מוחצנות ואנונימיות, הסתרה וגילוי, חשיפה והתחבאות.

האזור הפגיע שבצילום" בהנחיית אורנה גלס, מטפלת באמנויות ובצילום, מרכזת את תחום הפרקטיקום במחלקה לפוטותרפיה במוסררה. המשתתפים בסדנה הגיבו אזורים הפגיעים, הגלויים והסמויים, שעלו מתוך הצילומים שבחרו. העבודה נעשתה באמצעות מגוון של חומרים, באופן שנתן אפשרות "לטפל" בפצעי הצילום באופן סימבולי.

"התמונה שבחוץ- התמונה שבפנים" בהנחיית תמר סלע, מטפלת באמנויות ובצילום, M.A בעבודה סוציאלית. הסדנה עסקה ביכולת לבחור מתי ואיך לשתף וביכולת לחבר בין מילה לדימוי; ההתבוננות על המקום שאין בו מילים ועל המקום שכבר יש.
"צילום וכתיבה כעיבוד רגשות" בהנחיית ד"ר תמר אינשטיין, מטפלת באמנויות ובצילום, עסקה בבניית מיכל לסודות הטראומטיים דרך צילום בעקבות תחושות גוף.
יום עיון - מסתורים נפשיים

יום עיון בנושא: טיפול וצילום-היבטים של בושה ומבוכה

יום עיון - reminder

פנטומים – צילום של מה שנשאר