בקורס נבקש לצלול אל חוויית הילדות, אל הילד שבתוכנו ואל הילד שבחדר הטיפול. נלמד מה מאפיין את ההתפתחות הרגשית הנורמטיבית של ילדים ומה עשוי להביא לקשיים. נלמד כיצד הגישות התיאורטיות השונות רואות את הטיפול במשחק (Play therapy) ונכיר גישות לטיפול במתבגרים ולעבודה עם הורים. הקורס מתבסס בעיקר על קריאה שוטפת של מאמרים תיאורטיים וקליניים.
בקורס תינתן הדרכה על ההתנסות בעבודה הטיפולית שהסטודנטים עושים במקומות הפרקטיקום. הסטודנטים יביאו חומר כתוב ומצולם מהשדה ויקבלו משוב מחברי הקבוצה והמנחות במטרה להכיל ולעבד את המתרחש בתהליכים הטיפוליים בעבודה המעשית ולשכלל את הדרכים בהן ניתן להשתמש בפוטותרפיה בשילוב אמנויות.
המסע אל מעמקי הנפש הינו אינסופי, מרתק ועשיר ומציע תהליכים של חיפוש אחר משמעות וכוחות דרך מפגשים עם המסקרן והמפתיע, עם המרתיע והמאיים, עם הסמוי והגלוי ועוד.
במהלך הקורס נצעד יחד בשבילי האור וצל, הפנים והחוץ, הנשקף והמשתקף.
נתנסה במגוון טכניקות בפוטותרפיה בליווי קטעי קריאה וסרטונים רלוונטיים.
הקורס מזמן הכרות ראשונית עם עולם הפסיכופתולוגיה מבעד לספרות המקצועית, וכן דרך מופעיה בספרות הכללית, הצילום והקולנוע. הוא עוסק בשאלות על אודות הפרעות שונות והמאפיינים שלהן, תוך שהוא מציע מפגש עם מגוון תיאורטי אודות התפתחות של פתולוגיות וגישות מגוונות לטיפול בהן. הקורס מציג את המבט על פסיכופתולוגיה כפי שניתן לתאר אותה מבחוץ, ומבקש בה בעת להעמיק קשב אל החוויה הפנימית של המתמודד.ת כפי שהיא מיוצגת באמנות ובכתיבה מגוף ראשון.
מטרת הקורס היא להכיר את אוצר המילים המושגי-תיאורטי העומד בבסיס המעשה הטיפולי. במסגרת הקורס נחשוב על מקומה של התיאוריה בהקשר לטיפול הנפשי, נכיר עמדות קלאסיות לצד עמדות ביקורתיות, ונלמד את המושגים המרכזיים הקשורים להתערבויות הטיפוליות וליחסים הטיפוליים. המושגים העיקריים בהם נעסוק: כלל היסוד, המערך הטיפולי (סטינג), פירוש, העברה והעברה נגדית, הזדהות השלכתית, אמפטיה, נוכחות המטפל/ת. בקורס נתמקד בהכרת אוצר מילים זה במטרה לספק בסיס רחב ככל האפשר כדי לחשוב על התהליך הטיפולי ועל העקרונות העומדים בבסיסו.
הקורס מאפשר לסטודנטים לצאת למסע צילומי בתוך עצמם וסביבתם. יצירת מחקר צילומי אישי, הקשור ויוצא מהחיים שלהם, מהביוגרפיה, היסטוריה אישית, מערכות יחסים, שאלות, או כל דבר שעלה במהלך לימודי הפוטותרפיה והפרקטיקום ודורש עוד התבוננות. יושם דגש על הבנה מעמיקה יותר של השפה הצילומית ושכלול היכולת לקרוא ולפענח צילום (הבנת הצילום כמטפורה, קריאת סימבוליקה אישית). כמו כן יבחנו יחסים אפשריים בין דימוי למילה.
הקורס יאפשר דיון עם המדיום דרך פרספקטיבה רגשית: חיפוש אחר זרמי עומק ושכבות חבויות (רבדים גלויים וסמויים); זוהי הזדמנות לשילוב נקודות מבט: להיות נושא המחקר וגם המתבוננים וחוקרים. חשיבה על הפעולה הצילומית ותוצריה ככלי לתיקון, לטיפול בזיכרונות, ליצירת שינוי אישי או ככלי תרפויטי עבור היוצר.
כחלק ממהלך הפרידה ממסגרת הלימודים תבקש סדנה מרוכזת זו להנחות כתיבה ויצירה אישית של תוכנית פעולה מעשית לקראת אירוע של צילום ברוח כתיבתה של אריאלה אזולאי; אירוע אשר מפגיש א.נשים סביב ובזכות מצלמה או תצלום. באמצעות רצף של התנסויות מעשיות, צפייה בעבודות צילום, קריאה תאורטית ושיתוף קבוצתי נבנה ונשכלל יחד רעיון לאותו אירוע ותוכנית פעולה להוצאתו אל הפועל בעתיד. מטרת הסדנה והתוכניות שניצור בה יחדיו היא לפנות אל העולם שמחוץ למסגרת הלימודים ולפגוש בו עם תוכנית עבודה שתחכה להזדמנות להתממש ולממש שלל כלים צילומיים וטיפוליים שנאספו במהלך הלימודים במסלול.
מטרת הקורס להעשיר בידע וכן בכלים יצירתיים לתמיכה והתמודדות הן ברמה האישית, המשפחתית והלאומית. לחבר למנעד כלים בהם אנו משתמשים באופן אינטואיטיבי ומתוך עולם הערכים, התרבות והסביבה בה אנו גדלים. השיתוף הקבוצתי, יאפשר מציאת כלים מדויקים יותר לעבודה עצמית וכן לעבודה המעשית עם מטופלים במסגרות השונות. נרחיב את ההבנה בשימוש באמצעי היצירה בפוטותרפיה, כאמצעי להרחבת ההבנה של המשתתפים את עצמם.
התנסות חוויתית אישית בעבודה עם מסיכות גבס
יונג ומושג הפרסונה, אותו תבע כאחד מ 5 הארכיטיפים המרכזיים המשפיעים על התפתחות האדם,
מונח בבסיסה של סדנה זאת.
מטרת הסדנה היא לאפשר לסטודנטים התבוננות עצמית על הקשר בינם לבין מושג הפרסונה של יונג ולמול אמרתו של אוסקר ווילד – אם אתה רוצה להגיד את האמת – שים על עצמך מסכה.
התנסות זו בין שני הקטבים האלו תאפשר לסטודנטים התבוננות עצמית טיפולית תוך מחשבה על דרכי פעולה אפשריות עם המסיכה בהיבט הטיפולי.
כמו כן, נעבור על השימוש במסיכות והקשרן התרבותי לאורך ההסטוריה.
בסדנה נתנסה בתהליך של הכנת ועטיית מסיכות הגבס וכתיבה רפלקטיבית על החוויה.
בסדנה חווייתית מעשית זו נכיר ונתנסה בטכניקה המשלבת בניית דגמים ומודלים תלת ממדיים בטכניקות שונות במהלך טיפול רגשי, אותן ניתן לשלב וליישם גם בטיפול בפוטותרפיה. הסדנה תשלב תיאוריה, הדגמה של השימוש בדגמים מתוך טיפולים, התנסות אישית בבניית דגם, שיתוף ודיון קבוצתי. למשתתפים יתאפשר להכיר ולחקור את הפוטנציאל הטמון בכלים אלו מתוך התנסות אישית חווייתית. תהליך הבנייה של מודל תלת ממדי משמש כאמצעי נוסף ומוחשי במהלך הטיפול לחיבור והתבוננות מחודשים על חוויה או זיכרון ולעיבוד מבוקר ומווסת של התכנים. בדומה לשימוש בתמונות וצילום, "בניית דגם יכולה לעורר חיבור למשאבים פנימיים של כוח, חוסן וחוכמה פנימית" (White, 1995), ולעיתים להביא לתיקון ושינוי בתפישה ובקבלה העצמית, ולחזק את הדימוי העצמי ואת תחושת המסוגלות (Oaklander, 2007).
סדנה חווייתית-מעשית בה נחקור את החיבורים שבין פוטותרפיה לגישת הטיפול הדיאלקטי ההתנהגותי (DBT) . נעמיק במושגים מרכזיים מעולם ה-DBT כמו דיאלקטיקה, ויסות רגשי, קשיבות ויעילות בינאישית ונבחן כיצד עקרונות אלו יכולים לקבל ביטוי יצירתי באמצעות צילום. דרך העדשה והתנסות מעשית נחקור את המתח הפנימי שבין קבלה לשינוי ונדון כיצד כלים יצירתיים יכולים לשפר את איכות החיים ולפתח חוסן אישי.