תמונות ילדות: טיפול בילד ובמתבגר
מנחה | רחלי צוקרמן יהודה

בקורס נבקש לצלול אל חוויית הילדות, אל הילד שבתוכנו ואל הילד שבחדר הטיפול. נלמד מה מאפיין את ההתפתחות הרגשית הנורמטיבית של ילדים ומה עשוי להביא לקשיים. נלמד כיצד הגישות התיאורטיות השונות רואות את הטיפול במשחק (Play therapy) ונכיר גישות לטיפול במתבגרים ולעבודה עם הורים. הקורס מתבסס בעיקר על קריאה שוטפת של מאמרים תיאורטיים וקליניים.

פרקטיקום קבצות הדרכה
מנחה | רינת לוי / אורנה גלס

בקורס תינתן הדרכה על ההתנסות בעבודה הטיפולית שהסטודנטים עושים במקומות הפרקטיקום. הסטודנטים יביאו חומר כתוב ומצולם מהשדה ויקבלו משוב מחברי הקבוצה והמנחות במטרה להכיל ולעבד את המתרחש בתהליכים הטיפוליים בעבודה המעשית ולשכלל את הדרכים בהן ניתן להשתמש בפוטותרפיה בשילוב אמנויות.

תיאוריה ופרקטיקה בפוטותרפיה
מנחה | איילת לנדאו

המסע אל מעמקי הנפש הינו אינסופי, מרתק ועשיר ומציע תהליכים של חיפוש אחר משמעות וכוחות דרך מפגשים עם המסקרן והמפתיע, עם המרתיע והמאיים, עם הסמוי והגלוי ועוד.
במהלך הקורס נצעד יחד בשבילי האור וצל, הפנים והחוץ, הנשקף והמשתקף.
נתנסה במגוון טכניקות בפוטותרפיה בליווי קטעי קריאה וסרטונים רלוונטיים.

פסיכופתולוגיה
מנחה | אוריה קדרי

הקורס מזמן הכרות ראשונית עם עולם הפסיכופתולוגיה מבעד לספרות המקצועית, וכן דרך מופעיה בספרות הכללית, הצילום והקולנוע. הוא עוסק בשאלות על אודות הפרעות שונות והמאפיינים שלהן, תוך שהוא מציע מפגש עם מגוון תיאורטי אודות התפתחות של פתולוגיות וגישות מגוונות לטיפול בהן. הקורס מציג את המבט על פסיכופתולוגיה כפי שניתן לתאר אותה מבחוץ, ומבקש בה בעת להעמיק קשב אל החוויה הפנימית של המתמודד.ת כפי שהיא מיוצגת באמנות ובכתיבה מגוף ראשון.

המעשה הטיפולי
מנחה | שירלי גופר

מטרת הקורס היא להכיר את אוצר המילים המושגי-תיאורטי העומד בבסיס המעשה הטיפולי. במסגרת הקורס נחשוב על מקומה של התיאוריה בהקשר לטיפול הנפשי, נכיר עמדות קלאסיות לצד עמדות ביקורתיות, ונלמד את המושגים המרכזיים הקשורים להתערבויות הטיפוליות וליחסים הטיפוליים. המושגים העיקריים בהם נעסוק: כלל היסוד, המערך הטיפולי (סטינג), פירוש, העברה והעברה נגדית, הזדהות השלכתית, אמפטיה, נוכחות המטפל/ת. בקורס נתמקד בהכרת אוצר מילים זה במטרה לספק בסיס רחב ככל האפשר כדי לחשוב על התהליך הטיפולי ועל העקרונות העומדים בבסיסו.

החיים עצמם
מנחה | דפנה איכילוב

הקורס מאפשר לסטודנטים לצאת למסע צילומי בתוך עצמם וסביבתם. יצירת מחקר צילומי אישי, הקשור ויוצא מהחיים שלהם, מהביוגרפיה, היסטוריה אישית, מערכות יחסים, שאלות, או כל דבר שעלה במהלך לימודי הפוטותרפיה והפרקטיקום ודורש עוד התבוננות. יושם דגש על הבנה מעמיקה יותר של השפה הצילומית ושכלול היכולת לקרוא ולפענח צילום (הבנת הצילום כמטפורה, קריאת סימבוליקה אישית). כמו כן יבחנו יחסים אפשריים בין דימוי למילה.
הקורס יאפשר דיון עם המדיום דרך פרספקטיבה רגשית: חיפוש אחר זרמי עומק ושכבות חבויות (רבדים גלויים וסמויים); זוהי הזדמנות לשילוב נקודות מבט: להיות נושא המחקר וגם המתבוננים וחוקרים. חשיבה על הפעולה הצילומית ותוצריה ככלי לתיקון, לטיפול בזיכרונות, ליצירת שינוי אישי או ככלי תרפויטי עבור היוצר.

תמונה קבוצתית - תהליכים קבוצתיים בשילוב פוטותרפיה
מנחה | ענת שבדרון

בקורס זה נחווה, נתבונן ונלמד מהם התהליכים המתרחשים בקבוצה – תהליכים קבוצתיים, תהליכים בינאישיים ותהליכים תוך אישיים. נבחן מהי קבוצה, מי אני בקבוצה ואילו קשרים אנחנו מקיימים בקבוצות. נעקוב אחר השפה הקבוצתית המתפתחת – במילים , בתמונה, בצילום חי, ונחקור את מקומם של המבט והקשב בקבוצה.

לקראת אירוע של צילום
מנחה | אסף אלבוחר

כחלק ממהלך הפרידה ממסגרת הלימודים תבקש סדנה מרוכזת זו להנחות כתיבה ויצירה אישית של תוכנית פעולה מעשית לקראת אירוע של צילום ברוח כתיבתה של אריאלה אזולאי; אירוע אשר מפגיש א.נשים סביב ובזכות מצלמה או תצלום. באמצעות רצף של התנסויות מעשיות, צפייה בעבודות צילום, קריאה תאורטית ושיתוף קבוצתי נבנה ונשכלל יחד רעיון לאותו אירוע ותוכנית פעולה להוצאתו אל הפועל בעתיד. מטרת הסדנה והתוכניות שניצור בה יחדיו היא לפנות אל העולם שמחוץ למסגרת הלימודים ולפגוש בו עם תוכנית עבודה שתחכה להזדמנות להתממש ולממש שלל כלים צילומיים וטיפוליים שנאספו במהלך הלימודים במסלול.

סדנת פירוק והרכבה של תמונה
מנחה | דווינה פיינברג זגורי

סדנה מעשית -חווייתית שנבראה מתוך עבודה אישית.
הסדנה כוללת:
1.לימוד פרקטיקה צילומית שדרכה ניתן לגעת ולשוטט בתת מודע של המטופל.
2. הסדנה תכלול התנסות אישית של הסטודנטים בשילוב צילום ושוטטות.
3.במקביל נקרא מאמרים שיעזרו לנו להבין את את המשמעות של שליפת נתונים מהתת מודע למודע ונבין כיצד המצלמה עוזרת לנו לתווך ביניהם.
4. נתבונן ונדון בשתי עבודות צילום של שתי צלמות שעסקו בפירוק והרכבה.
5. בסוף הסדנה כל סטודנט יציג את העבודה הצילומית הסופית שלו הקשורה לפירוק והרכבה האישיים שלו.

 

סדנת פוטותרפיה וטיפול דיאדי
מנחה | רונה תמיר

עבודה דיאדית (הורה – ילד) הינה גישה מתפתחת בתחום הטיפול, השתתפות ההורים בהתערבות הרגשית מאפשרת עיבוד חוויות "כאן ועכשיו" ופיתוח יחסים עם כול אחד מההורים. במפגש המשותף עם ההורים נחווים מחדש ומעובדים התהליכים. אמצעי הצילום מוכר, נגיש ולא מאיים, באמצעותו ניתן לעקוף הגנות ולצור קשר ישיר, לחשוב את מההתנהגות, מבלי לדבר את הקושי. השימוש באמצעי הצילום מאפשר דרך זוויות ההסתכלות השונות ופרשנות חהתהליך ובעיקר של הקשר הורה- ילד. בקורס נדון במקרים במשותף ודרך הסדנאות, ההתנסות האישית וכן דוגמאות מהשטח, יפגשו המשתתפים אחרת את עצמם ואת השותפים לדרך.
דשה לתמונות הבנה אחרת של

סדנת צילום ומסיכות גבס
מנחה | עידו לביא

התנסות חוויתית אישית בעבודה עם מסיכות גבס
יונג ומושג הפרסונה, אותו תבע כאחד מ 5 הארכיטיפים המרכזיים המשפיעים על התפתחות האדם,
מונח בבסיסה של סדנה זאת.
מטרת הסדנה היא לאפשר לסטודנטים התבוננות עצמית על הקשר בינם לבין מושג הפרסונה של יונג ולמול אמרתו של אוסקר ווילד – אם אתה רוצה להגיד את האמת – שים על עצמך מסכה.
התנסות זו בין שני הקטבים האלו תאפשר לסטודנטים התבוננות עצמית טיפולית תוך מחשבה על דרכי פעולה אפשריות עם המסיכה בהיבט הטיפולי.
כמו כן, נעבור על השימוש במסיכות והקשרן התרבותי לאורך ההסטוריה.
בסדנה נתנסה בתהליך של הכנת ועטיית מסיכות הגבס וכתיבה רפלקטיבית על החוויה.