תוכנית הלימודים לשנה ב׳

שנת הלימודים השנייה במחלקה מוקדשת להמשך הלמידה התיאורטית ולמידת מיומנויות מתקדמות, על בסיס ההתנסויות של הסטודנטים בשנת הלימודים הראשונה. בשנה זו יבחרו הסטודנטים את תחומי ההתמחות שלהם, והמערכת שלהם תיבנה בהתאם. במסגרת הקורסים, יתנסו הסטודנטים בתהליכים יצירתיים הכוללים היבטים שונים של מחקר, פיתוח, הפקה ותצוגה. במקביל לתוכנית הלימודים השנתית, ישתתפו הסטודנטים בסדנאות אמן ייעודיות, יבקרו בתערוכות ובמוסדות רלוונטיים, ייפגשו עם אמנים ואוצרים, ישתתפו בקולוקוויום הרב תחומי ויחשפו להיבטים שונים של שדה האמנות והיצירה בישראל. במהלך הסמסטר השני, יציגו הסטודנטים פרויקטים ותוצרים במסגרת האירועים השונים של המחלקה או של בית הספר, כמו פסטיבל מוסררה מיקס ואירוע-תערוכה בגלריה ברבור.

סטודנטים שנה ב׳ במחלקה מחויבים ללמוד 8 קורסי חובה וכן להשתתף בקולוקוויום הרב תחומי. בנוסף, הסטודנטים מחוייבים לבחור לפחות 2 מתוך 7 קורסי הבחירה המוצעים להם. כל סטודנט מחוייב לעבור לפחות 10 קורסים בציון חיובי כתנאי למעבר לשנה הבאה.

 

קורסי חובה:
עקבות והתערבות
מנחה | רועי כרמלי

בקורס זה נתעמק במדיום המיצב כתצורת אמנות תלוית־מקום, גוף וחומר, ונחקור את מערכת היחסים שבין אובייקטים, מרחב, הקשר וצופה. אנו נעמיק במרחב העוצמתי שבו פיסול מתעלה על צורה גרידא והופך לעדות לפעולה ונוכחות. נחקור את המושג הביקורתי של ה"אינדקס" כפי שצמח באמנות הקונספטואלית – הרעיון של יצירת האמנות כעקבה פיזית, שארית או עדות ישירה לאירוע. נשאל מהו מיצב, מה מגדיר אותו, ואיך הוא פועל עלינו ברובד הפיזי, הרגשי והתרבותי. נבחן את האופן שבו חומרים מכילים מידע אישי וקולקטיבי תרבותי רב שכבתי, ואיך אנו כאמנים בוחרים לעבוד איתם ומה המשמעויות של בחירות אלו. נעסוק בגבול שבין אמנות לאומנות, ובין אובייקטים שימושיים לאובייקטים אמנותיים, תוך כדי עיון בעבודותיהם של אמנים עכשוויים, מעצבים ואמני שוליים. נתבונן בתהליכי העבודה והמחקר החומרי של אמנים שונים, ונקשר בין הרעיונות לבין העשייה בסטודיו. במהלך הקורס נשלב שיחה, תרגול ועבודה חומרית מגוונת – חומרים פלסטיים, מדיה, סאונד, אור וטקסט – שבמהלכה כל סטודנט/ית יפתח שפה אישית.
התרגילים לאורך הסמסטר השני יובילו לפרויקט סיום – מיצבים תלויי חלל שיפותחו בהנחיית המרצה ויוצגו לקהל במסגרת תערוכה קבוצתית קצרת מועד שתתקיים בחלל גלריה בירושלים.

זמנים מודרניים
מנחה | ד"ר עירית כרמון פופר

הקורס עוסק באמנות מודרנית בין המחצית השניה של המאה ה-18 ועד המחצית הראשונה של המאה ה-20. תקופה של כ-200 שנה של מהפיכות קטנות וגדולות באמנות, שביטוין ניכר ברצף של איזמים סגנוניים החותרים אחד תחת השני ומציעים חלופות לייצוגי החברה והסביבה בת זמנם, ביניהם: ריאליזם, אימפרסיוניזם, פוסט אימפרסיוניזם, פוביזם, קוביזם, ועוד. הקורס מציע התבוננות באמנים ובאמניות המובילים.ות וניתוח יצירות אמנות מרכזיות, בליווי קריאת טקסטים ומניפסטים (מנשרים) הנקשרים לתהליך התהוות האמנות המודרנית כצינור לקריאת האמנות העכשווית. קריאת עומק כרונולוגית של זרמי האמנות מתחילה ברוקוקו ובניאו-קלאסיציזם, האחת כאמנות מגוייסת בשירות ההון של בתי המלוכה והאצולה והשניה כאמנות מגוייסת ופוליטית בשירות המהפכה הצרפתית, עבור בקריאת נשים אמניות לאורך המאה ה-19 מנקודת מבט של מחקר מגדרי עכשווי, ועד לטלטול המהפכני בהשפעת הטכנולוגיה והקדמה של הייצוג האמנותי, אופני הפעולה והטכניקות החדשות בקונטקסט מודרני מבחינה תרבותית, ביוגרפית וסוציו-פוליטית.
הקורס משלב הרצאות פרונטליות מבוססות מצגות (20 שיעורים בשנה) וקריאת מניפסטים וטקסטים, מלווים בצפייה בסרטים ובסיורים בתערוכות וחללי תצוגה ממסדיים ואלטרנטיביים בירושלים (2-3 סיורים בשנה). מטלת הקורס היא רפרט שניתן בסוף השנה בו הסטודנטים.ות מציגים פרזנטציה שקוראת ומנתחת זיקה אישית בין האמנות המודרנית לתחומי היצירה שלהם.ן, בהתאם להנחיות. ציון הקורס הוא שקלול של הרפרט, הקריאה, הנוכחות והשתתפות בשיעורים.

על רצפת חדר העריכה
מנחה | דור זליכה לוי

קורס וידאו מתקדם ומעשי, המיועד לסטודנטים עם רקע בצילום ועריכת וידאו. הקורס יתמקד בעמדת העריכה כמוקד של תהליך הפיתוח היצירתי של עבודות וידאו ארט ומיצבי וידאו. הקורס ילווה וינחה תהליכי יצירה של מספר פרויקטים משמעותיים בוידאו על בסיס ארכיון חומרים אישי וקולקטיבי שיתגבש במהלך השנה. נבחון אפשרויות להשתמש בוידאו כדי לאתגר את המציאות, לפרק ולהרכיב מחדש מבנים פיזיים ומנטליים. במהלך העבודה, שתתקיים בעיקרה בכיתה על בסיס ההגשות השונות, הסטודנטים יתרגלו פונקציות מתקדמות בתוכנות ׳אדובי׳. בין התרגילים, נקיים צפייה מודרכת בעבודות וידאו עכשוויות, בדגש על אמנים שפיתחו שפה ייחודית של עריכה ושימוש יצירתי בחומרי גלם. נעסוק במערכת היחסים המורכבת שבין הדימוי הנשמע לדימוי הנראה, וביכולת הדינמית שלנו כעורכים-יוצרים להשפיע על מערכת היחסים הזו. נבחן כיצד חומרים מצולמים יכולים להפוך לחומרים פיזיים – באמצעות שימוש באלמנטים שונים של הצבת וידאו בחלל, כמו הקרנה על חומרים פיזיים או עבודה עם מספר מסכים במקביל.

 

אמנות וארכיון, סמסטר א׳ | לצלם עם מצלמה, לצלם בלי מצלמה
מנחה | דפנה איכילוב

באופן מסורתי, הפעולה שלנו כאוחזים במצלמה, היא התבוננות החוצה לעולם וחיפוש אחר דימוי שידייק את כוונותינו, רגשותינו, נקודת המבט שלנו. בקורס זה, נרחיב את המבט על אפשרויות הפעולה שלנו עם הכלי הצילומי. למרות שצילום יהיה נקודת המוצא ליצירה שלנו, האם עלינו להוסיף עוד דימויים למצבור האין סופי של דימויים הנאספים בעולם? נבדוק אופציות נוספות: נחפש חומרי גלם חדשים, נפנה לחומרים ארכיוניים, לארכיון הפרטי שלנו (לדוגמא: אלבומי משפחה, אוספי הדימויים שצברנו לאורך שנים ועוד). ננכס דימויים ממקורות שונים (Found Materials)ונטמיע אותם לתוך עבודתנו האישית. נתבונן בעבודתם של אמנים שחומרי הגלם שלהם הם דימויים שכבר קיימים בעולם. נצלם בלי מצלמה. נצלם עם מצלמה. נתבונן בביוגרפיה האישית. נעסוק בזיכרונות.

מיומנויות מתקדמות בוידאו
מנחה | אריק פוטרמן

קורס וידאו מתקדם ומעשי, המיועד לסטודנטים עם רקע בצילום ועריכת וידאו, בדגש על בוגרי קורס מיומנויות בוידאו לשנה א׳. בקורס נלמד, נתרגל ונפתח פרויקטים בפורמטים מתקדמים של עבודה עם וידאו בדגש על עבודה עם וידאו חי. נרכוש ונתרגל פרקטיקות וידאו חי שבאות לידי שימוש במופעי מוזיקה, מחול, פרפורמנס ותיאטרון, VJ, מולטיקאם (ניתוב מספר מצלמות ושידור וידאו), מיפוי הקרנה (הקרנות מדויקות על אובייקטים ומבנים), וידאו ריאקטיבי/אינטראקטיבי, שימוש בחיישני סאונד ותנועה ושילוב מתקדם של וידאו במיצבים. בקורס יינתן דגש על הצד הטכני מעשי וכמו כן על חשיבה רעיונית ופיתוח קונספט והכנת חומרי גלם. הקורס יכלול למידת תוכנת רזולום ארנה להפעלת וידאו חיי ומיפוי הקרנה והתממשקות שלה לתוכנות וידאו-סאונד אחרות. נלמד ומתרגל עבודה על ציוד וידאו, מיקסר/נתב וידאו, קונטרולרים, ציוד הקלטה ושידור אלחוטי/לרשת של וידאו. במהלך הקורס יתבצעו שיעורים בשעות הערב מחוץ לבית הספר, בהם נבצע הקרנות על מבנים. נתנסה ונלמד על סוגי מקרנים שונים וניישם את הידע הנלמד בכיתה. סמסטר ב׳ יתקיים במתכונת של סדנה פרויקטלית, שבה יפתחו הסטודנטים פרויקט סיום מרכזי שיוצג במסגרת פסטיבל מוסררה מיקס.

 

על המתח שבין טכנולוגיה ואמנות
מנחה | יניב שיינפלד

הקורס מיועד לחקור את הממשק הדינמי שבין טכנולוגיה לאמנות, תוך דגש על פיתוח הבנה מעמיקה של ההשפעות ההדדיות בין התחומים. המפגשים ישלבו לימוד ודיון תיאורטי, רכישת מיומנויות טכנולוגיות בכלים מתקדמים, וקיום דיונים ביקורתיים. הקורס ישים דגש על שילוב של מיומנויות מסורתיות עם טכנולוגיה חדשה. אחד מנושאי הליבה של הקורס הוא השפעת הבינה המלאכותית על עולם האמנות והיצירה, שהקורס יעסוק בו תוך תרגול בכלים רלוונטיים שונים.

קורסי בחירה:
צילום סטודיו מתקדם - בלש / סופר / צלם
מנחה | רם ברכה

הקורס מיועד לבוגרי קורס מבוא לצילום סטודיו המתמצאים בסביבת סטודיו צילום. במסגרת הקורס (מעבר לאימון וחידוד היכולות היישומיות שנרכשו בשיעור סטודיו מתחילים) יושם דגש על ניסיון לרתום את אמצעי הייצור שבסטודיו לצורך יצירת עבודות החורגות מגדר התרגול הטכני -וזאת, מתוך כוונה ליצור גוף עבודה בעל משקל ותוקף קונספטואלי-תכני אוטונומי. הקורס יפתח בחזרה על החומר שנלמד בקורס המבוא, במספר תרגילים קצרים (ואחד בינוני) בסטודיו ומחוץ לו, שתכליתם הסרת חלודה וזאת במקביל להכרות ולימוד של כלי ייצור חדשים (ציוד תאורה מתקדם, מצלמות בפורמטים שונים – בינוני 120, גדול x45 וכיו״ב) ובהעמקת אופני העבודה בסביבת הסטודיו. במקביל, הסטודנטים יידרשו לחקור ולהרהר בכ-חמש דמויות שיוגרלו מתוך כובע, מהן יהיה עליהם לבחור דמות אחת שתהפוך לפרוטגוניסט – לדמות שלתוך עולמה יתבקשו לצלול – וממנו לגלם את עבודתם הסופית.

סינדרום ירושלים
מנחה | יעקב ישראל

קורס לצילום נוף אורבני, ארכיטקטורה וצילום רחוב בהשראת הספר ׳הערים הסמויות מעין׳. בסדנה זו נצא לצלם את ירושלים בהשראת ספרו של הסופר האיטלקי איטאלו קאלווינו (1972). במסגרת המפגשים נצא למסעות שוטטות בעיר במטרה לחקור אותה באמצעות המצלמה, נלמד כיצד ניתן לתרגם דרכה את המפגשים האנושים ואת הנוף האורבני הירושלמי; נתנסה בבניית פרויקט צילומי בהשראת הספר והתכנים הנלמדים. במקביל להבניית יכולות ויזואליות נלמד על הצדדים הצילומיים הטכניים של משתתפות.י הסדנה במטרה למקסם את האפשרויות הגלומות באמצעי הצילום. הסדנה תתקיים במתכונת של סיורים מעשיים בעיר ירושלים, במפגשי השראה וביקורת עבודות שיתקיימו בבית הספר מוסררה. סמסטר ב׳ יוקדש לסיורים צילומיים ומפגשים בהם הסטודנט.יות ילמדו ויעצבו ספר אשר יסכם את הפרויקט האישי שצילמו ויהווה תוצר מסכם לקורס.

 

אהד פישוף
מנחה | לפסל את הזמן

הקורס אמנם שואל את שמו מכותרת ספרו של בימאי קולנוע, אבל מניח שיוצרים בכל אחד מתחומי אמנויות הזמן, עשויים להיתרם אם יחשבו מפעם לפעם על פועלם כעל סוג של פיסול. שכן בפיסול, הרגש או הסיפור לעולם לא מקדימים את הקומפוזיציה. עבורי, המפגש בין דמיון וקומפוזיציה הוא ליבה של הפעולה האמנותית ולרוב אין צורך ממשי בהגדרות נוספות. הקורס יציג גישה רחבה ורב-תחומית לאמנות כזו השואבת מסאונד, קולנוע, וידאו ארט, תיאטרון, מחול, פרפורמנס, ספרות. הוא יתמקד בטיפוח התשוקה, הנסיוניות, התושיה והרפלקסיביות כאבני היסוד של הפעולה היצירתית. הוא יבקש להרחיב את ארגז הכלים המאפשר פיתוח מעשי של רעיונות בסאונד, דימוי, תנועה, פעולה ומילה. יושם דגש על לימוד משותף, השראה והעשרה הדדיים, פיתוח חומרים אישיים, חילופי ידע ופרקטיקות קיימות, וכן המצאה של פרקטיקות חדשות.

ראיה, שמיעה, פסקול והמרחב
מנחה | אורי דרומר | קורס משותף עם המחלקה למוזיקה

סדנא בינתחומית העוסקת בחשיבה וניתוח היחסים בין הדימוי בוידאו ובקולנוע ובין פס-הקול ומוזיקה והיחס בין אוביקט וסאונד במרחב ובהצבות סאונד: נחקור מהו שיר הפופ ותפקידו בפס הקול, נעסוק בקול האנושי והשימושים השונים בו באמנויות המסך ובתסכית הרדיו. השיעורים ילוו בהאזנה מודרכת למוזיקה קלאסית מודרנית ועכשווית, דיון ביצירות אמנות מקבילות היסטורית, צפייה מודרכת בסרטי קולנוע ווידאו ארט. הסדנא כוללת הקלטה ויצירה של פסי קול, עבודות סאונד ותסכיתי רדיו וכן סדנת כתיבה יחודית. את השיעורים ילוו מטלות בתחומים הנלמדים. מטרת הסדנא להקנות יכולת חשיבה, ניתוח, הבנה ועבודה עם השילוב בין הדימוי הנע והאודיו, הכרת תולדות המוזיקה בתחומים אלו ותרגול עבודה וחשיבה בינתחומיים. הסדנא בת שלוש שעות שבועיות וכוללת הרצאות, האזנה, צפיה, דיון, הגשת עבודות וביקורת.

קולנוע - צללים של זמן
מנחה | תומר אזולאי

הקורס נועד לסטודנטים המעוניינים להעמיק את הבנתם בקשר שבין אמנות, פילוסופיה ויצירה קולנועית. הקורס מזמין את הסטודנטים לצלול אל יצירות קולנועיות המהוות פתח למצב תודעה אחר. הקורס מציע צפייה שהיא תהליך אקטיבי, משוחרר מהצורך בהיגיון עלילתי או פרשנות מטאפורית. נפענח יחד את מושג הזמן של במאים שפועלים בשולי הנרטיב, במקום שבו הזמן הופך לחומר גלם. נצפה בבמאים שיצירותיהם מאתגרות את הצופים, דורשים התמסרות ואורך רוח, ומציעים בתמורה חוויה קולנועית עמוקה ומאתגרת. הקורס הוא קורס עיוני שבוחן את המדיום כפילוסופיה חזותית. במקום לשאול 'מה הסיפור'?, נתמקד בשאלות יסוד כמו 'איך המדיום חושב'? ו'איך הוא מאתגר את התפיסה האנושית'?. נצלול אל תוך המהפכה הקולנועית שבה התנער הקולנוע מתפקידו כמשרת של עלילה ליניארית ופנה לעבר יכולתו לבטא את הזמן עצמו. נבחן את ההבדל המהותי בין קולנוע שמתמקד ברגעים דרמטיים וקריטיים לבין קולנוע שמתמסר לכל רגע שהוא – רגעים חסרי אירוע שאינם כפופים להיגיון של סיבה ותוצאה.
נתמקד בעבודתם של במאים כמו אנדריי טרקובסקי, בלה טאר, קלוד לנצמן, מיכאלאנג'לו אנטוניוני, טרנס מאליק, ג'ים ג'רמוש וסטנלי קובריק. נלמד כיצד כל אחד מהם, בדרכו הייחודית, חוקר את מהות המדיום הקולנועי. נגלה איך הם משתמשים בשפה ויזואלית עשירה ובקצב פואטי כדי ליצור חוויה קולנועית שמעוררת מחשבה ומלמדת אותנו להקשיב למה שנמצא מעבר למילים. כל מקבץ שיעורים יוקדש לבמאי אחר, נצפה בקטעים נבחרים מסרטיו, נלמד על הרקע האמנותי וההיסטורי של יצירתו, ולבסוף נצפה בסרט מלא כדי לחוות את עבודתו בשלמותה. הקורס יציע פיתוח של כלים לניתוח ביקורתי של יצירות אלו, תוך דיון מעמיק באלמנטים של קצב, קומפוזיציה ועיצוב סאונד. מטרת הקורס לפתח מבט אחר, שיודע להעריך את הקולנוע כאמנות חזותית בפני עצמה, כזו שמכתיבה סדר זמנים משלה ומלמדת אותנו לחשוב את הזמן עצמו דרך תמונות נעות.

אפטר אפקטס - בית מלאכה לאשליות
מנחה | תומר אזולאי

קורס זה מזמין אתכם להשתמש בתוכנת אפטר אפקטס ככלי יצירתי רב-עוצמה, המאפשר להגשים את חזונכם האמנותי. הקורס בנוי משני שלבים. בשלב הראשון, נתחיל בבניית הבסיס הטכני דרך היכרות עם עקרונות האנימציה, הקומפוזיציה והשכבות באופן שיאפשר לכל המשתתפים להרגיש ביטחון ושליטה בסיסית בתוכנה. בשלב השני, נצא למסע יצירה אישי שבו אתם תהיו המנוע המרכזי והקורס יתאים את עצמו למטרות שלכם. כל אחד ואחת מכם יגדירו פרויקט אישי, על פי תחומי העניין וההקשרים האמנותיים המעסיקים אתכם. נלמד כיצד להשתמש בכלים הטכנולוגיים כדי לפתור אתגרים אמנותיים ולתרגם רעיונות מופשטים. דרך התנסות זו, נגלה כיצד אפטר אפקט הופך לכלי עבודה המציע אפשרויות ביטוי חדשות ומרתקות. בסיום הקורס, תצאו עם בסיס ידע טכני בתוכנה, וחשוב מכך – עם פרויקט ייחודי ושלם המבטא את קולכם האישי ואת שליטתכם בכלי החדש.

 

קורסי בחירה ממחלקות אחרות:
סינטתזה
מנחה | יוגב פריליכמן | המחלקה למוזיקה חדשה

הקורס מקנה הבנה רחבה בתפעול והבנה של עיצוב סאונד בעולם הדיגיטלי באמצעות סינטיסייזר וטכניקות סינטזה מגוונות (חיבורית, חיסורית, WAVETABLE, גרנולרית), כמו כן גם באמצעות שימוש בסאונדים מהעולם האמיתי (סמפלר). מטרת הקורס היא הקניית הבנה קונספטואלית של עיצוב סאונד אישי אשר ירחיב את ארגז הכלים המוסיקלי של הסטודנט/ית וימתח את גבולות היצירה שלו. השיעור מתבסס על תוכנת Reaktor וAbleton Live.

מוזיקה ומהפכה
מנחה | ערן זקס | המחלקה למוזיקה חדשה

לידתה של המוזיקה: בין פולחן לשלטון, הרוח הרומנטית, שינוי, מרד, מחאה, אנרגיה – מה הוא הדחף המהפכני? גישות שונות למהפכה: המקורות הרגשיים של המוזיקה החופשית, המקורות המהפכניים של מוזיקה ממוקדת סאונד.