תוכנית הלימודים לשנה ג׳

שנת הלימודים השלישית והאחרונה במחלקה נועדה לתמוך וללוות את העבודה של הסטודנטים על פרויקטי הגמר, שיוצג בתערוכת הגמר של בית הספר. שני קורסים שנתיים עוסקים בליווי פרויקט הגמר ומלווים את התהליך לאורך השנה – ובמסגרתם מתקיימים פאנלים, פגישות הנחיה אישיות, הגשות אישיות וקבוצתיות. הסטודנטים משתתפים במספר קורסים מתקדמים, שמיועדים להעמקה בתחומי ההתמחות שבחרו בשנה השנייה ותמיכה בפרויקטים האישיים שמתפתחים לאורך השנה. נוסף על כך, במהלך הסמסטר הראשון משתתפים הסטודנטים בפרויקט אמנות חברתי שמתקיים במרחבי שכונת מוסררה ולומדים קורס ייעודי בנושא. לצד השתתפות בסדנאות, סיורים בתערוכות והשתתפות בקולוקוויום רב תחומי – הסטודנטים לומדים בסמסטר השני קורס קידום עצמי המספק כלים מקצועיים להשתלבות והתבססות בשדה האמנות בישראל.

סטודנטים שנה ג׳ במחלקה מחויבים ללמוד 8 קורסי חובה (5 שנתיים, 3 סמסטריאליים) וכן להשתתף בקולוקוויום הרב תחומי. הסטודנטים מחוייבים לעבור בציון חיובי את 8 הקורסים ולהגיש פרויקט גמר בסוף השנה כדי לסיים את הלימודים בהצלחה ולקבל תעודת בוגר.ת המחלקה במוסררה.
סטודנטים שנה ג׳ המעוניינים בכך (או נדרשים להשלמת שעות ע״ב חוסרים מהשנים שעברו) מוזמנים להצטרף לקורסי הבחירה של שנה ב׳, ככל שהם לא חופפים במערכת לקורסי החובה של שנה ג׳.

קורסי חובה:
ליווי פרויקט גמר
מנחה | דור זליכה לוי

קורס שנתי שילווה את הסטודנטים בתהליך העבודה על פרויקט הגמר האישי, שיוצג במסגרת תערוכת הגמר של בית הספר. הקורס מבקש לבחון את פרויקט הגמר כהזדמנות לדייק את נקודת המפגש בין עולמו הפנימי של הסטודנט לבין העולם שבחוץ ולהביא אותה לכדי ביטוי במהלך חד, מנומק ושלם. הקורס יפתח בסדרה של מפגשים בהם נצלול לעומק תיק העבודות של כל סטודנט, על מנת לחשוף את נקודות העניין המרכזיות שלו כאמן ואת תהליכי העבודה הנכונים לו. משם נמשיך לתרגילים ממוקדים שיעודדו את הסטודנטים לצלול אל תוך תהליכי העבודה האישיים. בתוך כך, נבחן יצירות של אמנים בדגש על התהליכים שמאחורי היצירות, בדגש על פרויקטים בין-תחומיים הכוללים שיתופי פעולה בין יוצרים מתחומים שונים. הקורס ינוהל מתוך נקודת מוצא שהסטודנטים והמרצה הם עמיתים ויוצרים שותפים, שמטרתם המשותפת ליצור מרחב בטוח ומעודד דיון, יצירה והתנסות. נתרגל מספר פורמטים לניהול דיון ביקורתי ופידבק על בסיס ההגשות והעבודות האישיות של הסטודנטים. הקורס יכלול מפגשים קבוצתיים, פגישות אישיות, סיורים, פאנלים והגשות. הגשות הצבה בחלל יתקיימו בשיתוף ובתיאום עם קורס ׳צלילה חופשית׳.

צלילה חופשית
מנחה | טלי בן נון

מטרת הקורס היא לפתח מודעות בקרב הסטודנט/ית לתהליכי עבודה מתמשכים ולהרחיב את ארגז הכלים, התיאורטי והמעשי של הסטודנט/ית בגיבוש מהלך מובנה לקראת פרויקט הגמר. הפרספקטיבה האוצרותית של המרצה והנסיון שלה בליווי אמנים/יות בשלבים שונים של תהליכי העבודה שלהם, לקראת תערוכה, יספק מעטפת כוללת שתאפשר לכל אחד ואחת לצלול לתהליך לינארי, כולל עצירות ביניים שונות לאורך השנה – מהגשות, תרגילים ופרזנטציות אשר יובאו לדיון כיתתי משותף, ועד פגישות אישיות, פנלים, סיורים בתערוכות, תערוכת אמצע ועוד). כל זאת כדי שבסופו של דבר, הכלים והמדיומים בהם הסטודנט/ית יבחר לעבוד, יתגבשו לשפה מובחנת המשרתת מהלך אמנותי שלם. במהלך השנה, נדון בשאלות עקרוניות ביחס למוטיבציות שמובילות כל אחד ואחת לפעולה אמנותית: איך מפתחים רעיון/מחשבה אינטואיטיבית אך לא מנוסחת; מהן הכוונות, המושגים והמניעים העומדים מאחורי היצירה; יחסים בין צורה חומר ותוכן; יחסים בין עבודות ובניית תחביר פנימי הקושר ביניהן; יחסים בין דימוי, חלל וצופה. נעסוק בהרחבה בגישות אוצרותיות ובפרקטיקות שונות בהצבה בחלל (פורמט, קנה מידה, חומריות, עריכה, סוג החלל ואופני התלייה), כיצד עבודה מתרגמת לנוכחות בחלל, כיצד הצבה יכולה להשפיע על אופן קריאה של עבודה, ובאיזה אופן העבודה נפגשת עם הצופה. הקורס יעודד את הסטודנט/ית להשתמש בכתיבה ככלי המלווה את תהליכי העבודה. חומרי גלם אלו יהוו תשתית לטקסט הסופי שלצד פרויקט הגמר.

 

וידאו עכשווי וכו׳
מנחה | מרים נאה

הסמסטר הראשון מתחלק לשני חלקים המשלימים זה את זה: ׳מהו העכשווי׳? ו׳מתיחת המדיום׳.
מטרתם היא לחדד קריאה ועשייה ביקורתית הבוחנת את מערכת היחסים בין שלושת האלמנטים הבאים בתהליכי יצירה: תוכן-קונטקסט-מדיום, בדגש על וידאו. במהלך הסמסטר הסטודנטים ייחשפו לחומרים אמנותיים רבים, מקומיים ובינלאומיים, עם דגש על אמנים עכשוויים המאתגרים בעבודתם את מדיום הוידאו, כשבחלק מהמקרים אף תתאפשר גישה לחומרים מתהליכי העבודה עצמה: למחקר, לדימויים שמצאו עצמם מחוץ לפרויקט, לעריכה וכדומה. דרך חשיפה זו, ניתוח עבודות ושפות אמנותיות שונות, הסטודנטים יידרשו להמשיך לדייק ולפתח שפה ומתודיקת עשייה אישית. הסמסטר השני יתמקד בפיתוח פרויקט הסיום של כל סטודנט, זאת בדגש ותוך כדי יישום המושגים והרעיונות שעלו בסמסטר א'. בתחילת כל שיעור הסטודנטים יוזמנו להציג חומרים מתהליכי העבודה לקבוצה ולהעלות שאלות ואתגרים לדיון. במהלך הסמסטר הסטודנטים ייפגשו בזום עם אמני וידאו צעירים בינלאומיים שישתפו באתגרים השונים המייחדים את המדיום – הצבות, טכנולוגיה, עבודה בצוות, מימון וכו׳, ועם אוצרים של גלריות וחללי תצוגה המוקדשות לעבודות וידאו ואינסטליישן.

כלים מקצועיים
מנחה | לי ברבו

קורס כלים מקצועיים מתמקד בהיכרות עם שדה האמנות הישראלי ובכלים ושיטות להשתלב בו. במהלכו נבין את האפשרויות העומדות בפנינו בקהילה המקצועית המקומית, נכיר טוב יותר את חללי התצוגה והגופים איתם נרצה לעבוד בעתיד, נלמד כיצד כותבים הגשות ובונים תיקי עבודות, ומיומנויות קריטיות נוספות. בסופו של הקורס, כל סטודנט.ית תכין תיק עבודות ראשוני לצאת איתו אל העולם, ותעביר פרזנטציה (כעשר דקות) על גוף העבודות של תערוכת הגמר שלה מול כל המחלקה. בנוסף, הסטודנטים יעברו סימולציה מול הכיתה ופידבק חיצוני על אופן הצגת גוף העבודות שיצרו במהלך הסמסטר.

אמנות בישראל: תימות מתגלגלות
מנחה | ד״ר עירית כרמון פופר

הקורס מציע מבט מקיף וביקורתי על ההיסטוריה של האמנות המקומית דרך 12 מפגשים, שכל אחד מהם עוסק בתמה מרכזית החותכת את השדה: זהות, מגדר, אתניות, פוליטיקה, זיכרון, דת, נוף, קולקטיב, גוף ועוד. כל שיעור ייפתח ביצירת אמנות עכשווית וילך אחורה בזמן בעקבות האמנות בישראל, תוך התייחסות למהלכים מרכזיים ונקודות מבט אלטרנטיביות. במהלך הקורס נבחן כיצד מגויסת האמנות לשיח לאומי, מגדרי או דתי, כיצד היא יוצרת זיכרון קולקטיבי, מוחה, מוחקת, ובוראת מציאות חדשה. הקורס כולל הרצאות, דיונים ומפגשים עם אמניות ואמנים פעילים

קורסי בחירה:
אתר, פעולה: ימק״א
מנחה | כנרת חיה מקס

אתר משורש ת.ו.ר – איתור. במקרא ה"אתרים" הם המרגלים – אחריהם באו ישראל, דרך הרגליים, פעולת האיתור היא פעולה אקטיבית. הרגליים הולכות- התרים הם המחפשים – מחפשים עם הלב. עם הרגליים והלב, אנחנו מחפשים לפגוש את עצמנו דרך החוץ, מפגש המאפשר זרימה של ידע חדש דרך הערוץ המיוחד שהוא אנחנו. אנחנו מאפשרים ל"I" לפגוש את ה,"HERE".
הקורס יתקיים השנה במבנה היסטורי והייחודי של ימק״א בירושלים. בשהות ונוכחות שבועית במבנה, דרך הרגליים והלב כל תלמידה תאתר מה הוא הדבר השלישי שהמפגש בין האני שלה למקום הספציפי רוצה להנכיח, איזה ידע מבקש לזרום דרך המפגש הרגעי הזה.
נעשה זאת בצורה תהליכית ומובנית, נדייק את השאלה שמנחה אותנו לקראת פעולה חדשה ומזוקקת אותה נציג באתר העצמו כפרויקט סיום לקורס.

ליווי אישי בצילום
מנחה | רם ברכה

*מיועד לסטודנטים שנרשמו במקור למחלקה צילום
מטרת הקורס היא ליווי הסטודנטים בבנייה והצגה של גוף עבודות קוהרנטי תוך כדי התחקות אחר ציר עבודה אישי וכתב יד ייחודי וזאת, במקביל להעמקת אופני ההתבוננות הביקורתית של הסטודנט כלפי עבודות ותופעות צילומיות בכלל – ועבודותיו שלו בפרט. שימת לב מיוחדת תינתן לאספקטים כגון רתימת אמצעי היצור הטכניים, האחריות והדיוק של הסטודנט כלפי רכיבי העבודה, צמצום הפער בין כוונה וביצוע, פרזנטציה, סימולציה לתצוגה ועוד.

קורסי בחירה ממחלקות אחרות:
דברים מופיעים
מנחה | אנה ויילד | המחלקה למוזיקה חדשה

הקורס יציע כלים וגישות לעיסוק באופני ההצגה, המסגור וההגשה של יצירות מוזיקליות/ מבוססות סאונד. בבואם להגיש את יצירתם לקהל, מוזיקאים עומדים מול שאלות הדומות בעיקרן לשאלות מתחום האומנות והמופע העכשווי: כיצד יפגוש הקהל את היצירה? מה הוא יראה, יחווה, ירגיש, יבין? מהם האלמנטים הנוספים שיכולים לתמוך ביצירה? הקורס יתחיל בצעד האחד אל מעבר לשאלות המוזיקליות והטכניות, בבירור הרעיוני הקשור לגרעין המשמעות של היצירה המוזיקלית; בעזרת תרגילים מעולם הפרפורמנס והאומנות נחשוב על משמעות בהקשר המוזיקלי, על חידוד כוונות מצד היוצר והנחת מסדות עבור המאזין, ועל התמקמות על הציר שבין המופשט והקונקרטי. השיעור יכלול שיח, קריאה, והגשות מעשיות.

אפטר אפקטס - בית מלאכה לאשליות
מנחה | תומר אזולאי

קורס זה מזמין אתכם להשתמש בתוכנת אפטר אפקטס ככלי יצירתי רב-עוצמה, המאפשר להגשים את חזונכם האמנותי. הקורס בנוי משני שלבים. בשלב הראשון, נתחיל בבניית הבסיס הטכני דרך היכרות עם עקרונות האנימציה, הקומפוזיציה והשכבות באופן שיאפשר לכל המשתתפים להרגיש ביטחון ושליטה בסיסית בתוכנה. בשלב השני, נצא למסע יצירה אישי שבו אתם תהיו המנוע המרכזי והקורס יתאים את עצמו למטרות שלכם. כל אחד ואחת מכם יגדירו פרויקט אישי, על פי תחומי העניין וההקשרים האמנותיים המעסיקים אתכם. נלמד כיצד להשתמש בכלים הטכנולוגיים כדי לפתור אתגרים אמנותיים ולתרגם רעיונות מופשטים. דרך התנסות זו, נגלה כיצד אפטר אפקט הופך לכלי עבודה המציע אפשרויות ביטוי חדשות ומרתקות. בסיום הקורס, תצאו עם בסיס ידע טכני בתוכנה, וחשוב מכך – עם פרויקט ייחודי ושלם המבטא את קולכם האישי ואת שליטתכם בכלי החדש.

סינטתזה
מנחה | יוגב פריליכמן | המחלקה למוזיקה חדשה

הקורס מקנה הבנה רחבה בתפעול והבנה של עיצוב סאונד בעולם הדיגיטלי באמצעות סינטיסייזר וטכניקות סינטזה מגוונות (חיבורית, חיסורית, WAVETABLE, גרנולרית), כמו כן גם באמצעות שימוש בסאונדים מהעולם האמיתי (סמפלר). מטרת הקורס היא הקניית הבנה קונספטואלית של עיצוב סאונד אישי אשר ירחיב את ארגז הכלים המוסיקלי של הסטודנט/ית וימתח את גבולות היצירה שלו. השיעור מתבסס על תוכנת Reaktor וAbleton Live.

מוזיקה ומהפכה א׳
מנחה | ערן זקס | המחלקה למוזיקה חדשה

לידתה של המוזיקה: בין פולחן לשלטון, הרוח הרומנטית, שינוי, מרד, מחאה, אנרגיה – מה הוא הדחף המהפכני? גישות שונות למהפכה: המקורות הרגשיים של המוזיקה החופשית, המקורות המהפכניים של מוזיקה ממוקדת סאונד.

מוזיקה והזמן האחר
מנחה | ערן זקס

הזרם המינימליסטי במוזיקה הוא אולי הזרם החשוב והמשפיע ביותר במוזיקה בחמישים השנה האחרונות. הקורס יציג את לידתו של המינימליזם המוקדם בניו יורק של שנות החמישים ואת הההסתעפות של המינימליזם לאוסף של פרקטיקות וגישות שונות ונבדלות מאוד זו מזו. מטרת הקורס היא להטמיע אצל הסטודנטים את התובנות האסטתיות מרחיקות הלכת שנובעות מן המינימליזם, ולשם כך יחשפו התלמידים להתפתחותה של המסורת המינימליסטית, שהביאה עמה תובנות חדשות על סאונד ועמן שינוי רדיקלי בתפיסת הגבולות המוסיקליים מן היבט הצורני והמדיומלי. הקורס יסקור את ההשפעה המכרעת של המינימליזם על מוסיקת הרוק, על המוזיקה האלקטרונית, ואת הקשר בין המינימליזם לעולם האמנות הניו יורקי למן שנות השישים.

דימוי וטקסט
מנחה | דניאל קיצ׳לס

בקורס נתרגל כתיבת שירים (מילים ולחן בליווי אלמנט עיבודי ראשוני) בדגש על פיתוח מיומנויות של התבוננות על דימויים (Images) ממדיות שונות (ציור, צילום, פיסול, קולנוע) ועל הסביבה שאנחנו פוגשים ביום-יום שלנו (רחוב, תחבורה ציבורית, בית קפה וכו'). דרך תרגול יכולות ההתבוננות אלה, כבסיס למקורות השראה, הקורס מבקש להקנות כלים יישומיים להעמקת תיאורם של מקומות, חפצים ודמויות באמצעות שימוש בטקסט, לחן וסאונד. הקורס מורכב משלוש יחידות בנות ארבעה מפגשים שכל אחת מהן עוסקת בנושא אחר.
במהלך כל יחידה נתבונן וננתח יצירות מתחומים שונים שקשורים לנושא שבו היחידה עוסקת ונעבוד על תרגילי כתיבה והלחנה שנוגעים אליו. לסיכום יחידה נכתוב שיר שעושה שימוש בחומרי הגלם מתרגילי הכתיבה וההלחנה שיצרנו במהלכה ובחומרים שאספנו מהתבוננות ומהאזנה.המפגשים בקורס ישלבו הרצאות קצרות שיבחנו את נושאי היחידות השונים מכמה נקודות מבט, הגשות של תרגילי בית שיינתנו ממפגש למפגש ועבודה על תרגילים משותפים בכיתה.דרישות הקורס: נוכחות, הגשת כל התרגילים השבועיים שיינתנו במהלכו והגשת שיר לסיכום כל יחידת לימוד (סה"כ שלושה שירים).

 

קורסי בחירה ממוסדות אחרים בירושלים

החל משנת תשפ״ו, המחלקה לאמנויות תקיים חילופי סטודנטים מסודרים עם המחלקה לאמנות בבצלאל ועם בית הספר לתיאטרון חזותי. המחלקה תארח סטודנטים מהחזותי ומבצלאל בקורסים במוסררה, ובתמורה – סטודנטים ממוסררה יוכלו ללמוד בקורסים נבחרים בשני המוסדות.

כל סטודנט משנה ב׳ וג׳ במחלקה לאמנויות במוסררה שיהיה מעוניין בכך, יכול לבקש ללמוד בקורס אחד לכל היותר שיתקיים במוסד אחר על חשבון אחד מקורסי הבחירה הקיימים במערכת שלו.

שימו לב – מספר המקומות המוקצים לסטודנטים שלנו בקורסים בבצלאל ובבית הספר לתיאטרון חזותי הוא מוגבל, ובמקרה של ריבוי מתעניינים בקורס מסוים נערוך הגרלה.

שדות תעופה - סטודיו פיסול ומדיה חדשה
מנחה | איתן בן-משה | המחלקה לאמנות בבצלאל

ימי שני, 9:00-16:00, סמסטר א', 2 מקומות פנויים
בקורס נחתור לטשטוש הגבולות בין הווירטואלי לפיסי, בהצבות ופיסול המשלבות מדיות אחרות עם תוצרי התוכנה. במהלך הקורס נעמיק בתוכנת תלת ממד (BLENDER) המאפשרת לייצר הדמיות חומריות הכוללות תאורה, ארכיטקטורה, פיסול ואנימציה בחללים וירטואליים. תוכנה זאת משמשת מעצבים אמנים וגיימרים והיא תוכנה פתוחה ופורצת דרך. דרכה ניצור מהלכים מורכבים של בניית מודל וחלל מקביל. הקורס יבחן מהלכים אמנותיים המשלבים ממדים שונים; הצבות, הקרנות, סביבות וירטואליות וסריקות/הדפסות במדפסת תלת ממד. נעמיק בתוכנת התלת ממד ונלמד כלים ליצירת אנימציה וחללים אקטיביים. נכיר אמני מדיה רבים הפועלים היום בעולם ונחקור את הרעיונות העולים ממפגשה של האמנות העכשווית עם המדיות החדשות.

הדפס - עץ או פאלי
מנחה | אירית חמו | המחלקה לאמנות בבצלאל

ימי שלישי, 14:00-17:00, סמסטר ב׳,

2 מקומות פנויים

אמנים מבלים את זמנם בניסיונות בלתי פוסקים להמציא עולמות בהם מתחוללים ונולדים רגעים פואטיים – ׳ניסים׳ או ׳אסונות׳, טעויות והטעויות. שני רגעים אלו הכרחיים לאמנות חיה, דינמית ולומדת – וערכם הוא נקודת המוצא לקורס זה, העוסק בגישה אלטרנטיבית לתפיסות מסורתיות בהדפס. הקורס יעסוק בפיתוח דרכי הפעולה האפשריות במדיום ההדפס ובשילוב של דרכי התבוננות המקבילות לפעולת הרישום באמצעות טכניקות שונות ולא קונבנציונליות בהדפס, כגון: החתמה, פרוטאז׳, הטבעה, עבודה עם שבלונות וכן הלאה. ההדפס, הקרוב במובנים רבים למדיום הרישום, יפנה את מקומו לטובת פעולה, ג'סטה אשר תתיר עקבות ככלי המרחיב את גבולות הגוף, אשר באמצעותן נבחן את היחסים שלו מול גבולות מצע הנייר.