שנת הלימודים הראשונה במחלקה מוקדשת ללמידת המבואות התיאורטיים, למידת הכלים הבסיסיים והתנסויות ראשונות בתחומים השונים שנלמדים במחלקה. סטודנטים שנה א׳ במחלקה מחויבים ללמוד את כל קורסי החובה, ובנוסף ללמוד קורס בחירה אחד מתוך שניים. כל סטודנט יהיה חייב לעבור לפחות 10 קורסים בציון חיובי כתנאי למעבר לשנה הבאה.
סטודנטים בעלי רקע כלי תינתן האפשרות להשתתף באנסמבל המודרני.
סטודנטים עם רקע מוכח בתאוריה תינתן האפשרות לקחת את קורס תאוריה שנה ב׳.

מבוא להקשבה
מנחה | מעיין צדקה וניב גפני

הקורס מבוא להקשבה מיועד לחדד את הרגישות השמיעתית בהקשרים של סאונד, סביבה, גוף, חומר ויצירה. נדבר על אפשרויות שונות של האזנה ושמיעה: בטווח הקרוב ביותר (הארכיטקטורה של האוזן, והרחוק, המופשט והסימבולי (ההרמוניה של הספירות).
נתרגל פרקטיקות הקשבה שונות, נדמיין אפשרויות להרחבת גבולות השמיעה וההאזנה ונתנסה בפרקטיקות של הקלטות שטח ועבודות סאונד.במהלך הקורס יהיו מספר עבודות להגשה וכן חומרי קריאה והאזנה באופן שוטף.

אקוסטיקה מעשית
מנחה | אילן גרין

לימוד ידע תיאורטי ופרקטי של עקרונות ותהליכים אקוסטיים, חקירת עולמם של כלי הנגינה השונים, תכנון ובנית כלי נגינה אקוסטיים מכל משפחות כלי הנגינה. בקורס זה ילמדו טכניקות, שימוש בחומרים וכלי עבודה הדרושים לבניית כלי נגינה, והסטודנטים יבנו כלים ע"פ יכולתם הטכנית.

מבוא על המקאם ותולדות המוזיקה הערבית ומזרחית קלאסית
מנחה | יוהנה ריטמולר

בקורס זה נלמד וננגן את המערכת המוזיקלית של ה"מקאם". נכיר את הסולמות והתנהגותם, את מאפייני המיקרוטונאליות של המקאם המצרי ונפתח כלים לשמיעה וביצוע של מוזיקות המבוססות על מערכת המקאם. הקורס משלב במקביל לצד המעשי, מבוא להיסטוריה המוזיקלית של המוזיקה המצרית הקלאסית והמזרחית במזרח התיכון שמטרתו היא חשיפת ההבנה והידע המוזיקלי וההיסטורי של תלמידי הקורס לכאן ועכשיו התרבותי" מזווית לוקאלית.

תיאוריה שנה א׳
מנחה | תום קליין

תיאוריה שנה א׳ עוסק במבוא ליסודות התיאורטיים של המוסיקה המערבית. מטרת הקורס לחבר בין המימד התיאורטי לבין הפרקטיקה המוסיקלית באמצעות פיתוח ושליטה במיומנויות של קריאת וכתיבת תווים, שירה בסולפז׳, פיתוח שמיעה פנימית, הלחנה וביצוע של יצירות חד קוליות ודו קוליות. הקורס מתמקד בהיכרות עם מערכת הצליל הטונאלית דרך עיסוק במנגינות עממיות ומזמורים דתיים ובאמצעות לימוד מתודי של קונטרפונקט. הקורס שואף להקנות לסטודנט/ית כלים הרלוונטיים למגוון רחב של עשייה מוסיקלית ולעודד מחשבה ביקורתית סביב סוגיות אסתטיות וקומפוזיטוריות.

סינטזה
מנחה | יוגב פריליכמן

הקורס מקנה הבנה רחבה בתפעול והבנה של עיצוב סאונד בעולם הדיגיטלי באמצעות סינטיסייזר וטכניקות סינטזה מגוונות(חיבורית,חיסורית,WAVETABLE,גרנולרית), כמו כן גם באמצעות שימוש בסאונדים מהעולם האמיתי(סמפלר). מטרת הקורס היא הקניית הבנה קונספטואלית של עיצוב סאונד אישי אשר ירחיב את ארגז הכלים המוסיקלי של הסטודנט/ית וימתח את גבולות היצירה שלו. השיעור מתבסס על תוכנת Reaktor וAbleton Live.

קומפוזיציה א׳
מנחה | קיקי קרן הוס

הקורס הוא הכרות ראשונית עם קומפוזיציה מוסיקלית כארגון של חומרים סונוריים כאשר השאלות המרכזיות הן אילו שביסודן מעסיקות והעסיקו מלחינים לדורותיהם: אילו חומרים בוחרים, איך מתחילים, איך ממשיכים ואיך מסיימים. בהמשך, נתוודע לחמרים הסונוריים האפשריים – צלילים שמקורם בכלי נגינה, צלילים אלקטרוניים, צלילים שמקורם בסביבה (Soundscape ) וגם, צלילים בעלי גובה מוגדר וכאילו שאינם בעלי גובה מוגדר. כמו כן נבחן את תכונותיהם – גובה, משך, גוון.
לאחר הכרות עם החומרים הסונוריים ותכונותיהם תהיה התנסות באופנים בסיסיים של ארגון דוגמת חזרה ושינוי, ריבוי קולות, ארגון אופקי(קונטרפונקט) לעומת אנכי (הרמוני). במקביל יושם דגש על הקומפוזיציה כדרך להבעה עצמית וליצירה אישית דרך בחירת החומרים לעבודה ווהפרקטיקות שיאפשרו זאת.

מוזיקה ומהפכה א'
מנחה | ערן זקס

לידתה של המוזיקה: בין פולחן לשלטון, הרוח הרומנטית, שינוי, מרד, מחאה, אנרגיה – מה הוא הדחף המהפכני? גישות שונות למהפכה: המקורות הרגשיים של המוזיקה החופשית, המקורות המהפכניים של מוזיקה ממוקדת סאונד.

אולפן
מנחה | אבי אלבז

קורס מבוא לעבודה באולפן, המעניק לסטודנטים בסיס תאורטי ומעשי להבנת הצליל ולביצוע הקלטות מקצועיות. בסמסטר א' נלמד את עקרונות האקוסטיקה: גלי קול, ספקטרום, תדרים, מעטפות צליל (ADSR) ופסיכואקוסטיקה בסיסית. נפתח שמיעה טכנית, נבצע תרגילי האזנה, ונתרגל שימוש ב־EQ ותזרים אותות במיקסר ובתוכנה. בסמסטר ב' נעמיק בהיכרות עם מעבדי צליל – קומפרסור ואיקולייזר – ונכיר סוגי מיקרופונים שונים. נתרגל טכניקות הקלטה לדיבור, שירה וכלי נגינה, ונבחין בין הקלטה קרובה להקלטת חלל.

 

האולפן הדיגיטלי
מנחה | יוגב פריליכמן

מטרת קורס האולפן הדיגיטלי הוא הקניית כלים בסיסיים לעבודה מוזיקלית בעולם הדיגיטלי והתנסות בעבודה עם תוכנות מחשב ככלי מוזיקלי ליצירה וביטוי. דרך היכרות עם עולם המוזיקה מבוססת הדגימות (Sample-based Music) ולימוד של התוכנה המובילה בתחום היצירה האלקטרונית (Ableton Live), נכיר את יסודות המידי והאודיו הדיגיטלי, נלמד לעבוד עם אפקטים ומכשירים דיגיטליים שונים לעיצוב צליל (Sound Design) ועיבוד צליל (Sound Processing) ונתנסה בעבודה עם קונטרולרים וכרטיסי קול.
הקורס שם במרכזו יצירה אישית של הסטודנטים בעזרת הכלים הנלמדים. במהלך הקורס הסטודנטים יידרשו ליצור יצירות מוקלטות המבוססות על העבודה הדיגיטלית.

קוראים את הגרוב ; הבנה וביצוע של קצב
מנחה | שמיל פרנקל

הקורס מתמקד בפענוח סימני קצב, קריאה וכתיבה של תווים קצביים, ופיתוח יכולות ביצוע באמצעות כלי הקשה. דרך שילוב של למידה עיונית ותרגול מעשי, המשתתפים מפתחים שליטה בקצב, מבינים את תפקידו במרקם המוזיקלי, ומתנסים בעבודה קבוצתית היוצרת בסיס להרכב ביצועי. הקורס מציע מסלול הדרגתי – מהיכרות עם יסודות הקריאה הריתמית ועד יצירת גרוב משותף והרכבה של יחידה מוזיקלית מגובשת.

קורסי בחירה:
אנסמבל מודרני
מנחה | דן ויישנטיין

מטרות הקורס: להקנות לתלמיד יכולת נגינה בקבוצה/הרכב, ללמוד להקשיב ולשתף פעולה, להבין את הקומפוזיציה ומיקומו בתוכה; לאפשר לתלמיד לעבוד עם האנסמבל כיוצר; ללמוד להעביר את רצונותיו לקבוצה; לבחון את הצדדים החברתיים, הקבוצתיים והנפשיים שמתפתחים אצל הרכב עובד; להכניס את הסטודנטים לשגרת חזרות לאורך כל שנת הלימודים. האנסמבל יתמקד בביצוע יצירות מודרניות, מקוריות ומוכרות, תוך הכרת דרכי תיווי שונות ולא-מסורתיות.

כתיבת שירים
מנחה | מוטי רודן

כתיבת שירים היא פרקטיקה של חיבור, הרחבה, קונפיגורציה ויצירת קשרים בין מסורות וקונספטים. באמצעות הבנה באיזה הקשר ורצף היוצר פועל, הקול האישי של היוצר מתעצב. במהלך הקורס נלמד יחד טקסטים מגוונים. התלמידים יכתבו שירים מתך מחקר של המושגים העולים מתוך הטקסטים.