מוזיקה ומחשבים Max/Msp
מנחה | אמיר בולצמן

מטרת הקורס לחשוף את הסטודנט לטכניקות שונות של הלחנה בעזרת מחשבים. הקורס ישים דגש על טכניקות מיוחדות למדיום הדיגטלי/ממוחשב:תכנות, שימוש באלגוריתמים, ניתוח סיגנל וריבוי קולות.
הקורס משתמש בתוכנת Msp/Max המאשפרת נגישות יחסית לכל הנושאים הנ״ל. מלבד הצד המעשי הקורס כולל היכרות עם עולם המוזיקה האלקטרונית מבוססת קוד ומחשב, יצירות מופת ורעיונות תיאורטיים.

תזמור ועיבוד חדיש
מנחה | דן ויינשטיין

המחשבה הכלית והקולית היא מרכז הפעולה המוזיקלית מאז החלה תרבות המערב לתעד מבנים מוזיקליים מורכבים בתחילת האלף הקודמת. מבנים מוזיקליים כתובים הפכו במרוצת ההיסטוריה לקנון אסתטי ותיעודי בזכות מערכת גומלין – שפה – אשר יצרה בו בזמן ארגון קוהרנטי של המופשט ומערכת הוראות טכנית למנגנים על כלי נגינה מגוונים: בנק-צלילי וצורני שסימן את גבולות המדיום המוזיקלי. מאוחר יותר, מבנים מתועדים אלו הפכו לגוף-ידע משמעותי אליו מפנים. גוף זה הפך לנקודת מוצא לחדשנות, המצאה ויצירתיות– כל אלו על בסיס שפה טכנית-אינסטרומנטלית דינמית.
קורס התזמור והעיבוד החדיש שואף לסקור ולהעמיק במחשבה כלית זו ולהקנות ידע ובקיאות מעשית בתווי מסורתי וחדיש ככלי ראשון במעלה לכתיבה, ארגון ושימור של רעיונות מוזיקליים מן הכלי הבודד ועד הרכב גדול
והטרוגני. הקורס מעניק כלים מעשיים בכתיבה לכלי התזמורת והיכרות מעמיקה עם אופיו של כל כלי, מגבלותיו ויתרונותיו תוך שימוש בתכונות אלו לטובת כתיבה מוזיקלית ושימת דגש מיוחד על האופן בו מלחין או מעבד מעביר הוראותיו למבצע. נעסוק בניתוח, התאמה ועיצוב של חומרים מוזיקליים לכלים שונים, צמצום והרחבה של רעיונות מוזיקליים על ידי שימוש במגוון משתנה של כלי נגינה החל מכלי יחיד ועד אנסמבל מלא.

מוזיקה והזמן האחר
מנחה | ערן זקס

הזרם המינימליסטי במוזיקה הוא אולי הזרם החשוב והמשפיע ביותר במוזיקה בחמישים השנה האחרונות. הקורס יציג את לידתו של המינימליזם המוקדם בניו יורק של שנות החמישים ואת הההסתעפות של המינימליזם לאוסף של פרקטיקות וגישות שונות ונבדלות מאוד זו מזו. מטרת הקורס היא להטמיע אצל הסטודנטים את התובנות האסטתיות מרחיקות הלכת שנובעות מן המינימליזם, ולשם כך יחשפו התלמידים להתפתחותה של המסורת המינימליסטית, שהביאה עמה תובנות חדשות על סאונד ועמן שינוי רדיקלי בתפיסת הגבולות המוסיקליים מן היבט הצורני והמדיומי. הקורס יסקור את ההשפעה המכרעת של המינימליזם על מוסיקת הרוק, על המוזיקה האלקטרונית, ואת הקשר בין המינימליזם לעולם האמנות הניו יורקי למן שנות השישים.

הפקת אולפן
מנחה | אבי אלבז

יצירת קבוצות עבודה של הסטודנטים המורכבות מאמן, טכנאי, מפיק. כל סטודנט מפיק חומר על פי בחירתו לידי מוצר של פרויקט גמר. הכיתה תהווה קבוצת ביקורת ובשיתוף עם המרצה תעזור לכל סטודנט להגיע למיקוד ומימוש של חומרי הגלם תוך נגיעה בנושאים ושיקולים טכניים/מוסיקאליים שונים החל מרמת ה DEMO ועד למוצר הסופי.

סמינר קומפוזיציה
מנחה | מעיין צדקה

מטרות הקורס היא פיתוח המחשבה הקומפוזיטורית, כתיבה כלית וצורות תיווי. הכרות, העמקה ותרגול סגנונות/גישות/אסתטיקות קומפוזיטוריות שונות, עבודה עם חומר וצורה, ביטוי אישי, אופני תיווי, לימוד דרך האזנה וניתוח פרטיטורות/יצירות. הקורס בנוי מארבעה מודולים אשר בכל אחד מהם נתעמק בנושא אחר מהזוית הקומפוזיטורית. בכל מודול יהיה שיעור של הצגת הנושא בהקשרים רחבים, נגינה, האזנה, לימוד מוזיקלי ודיון +משימת כתיבת יצירה קצרה אשר תבוצע בכתה ושיחות על היצירות. במהלך הסמסטר כל אחת תכתוב 4 יצירות קצרות כחלק מסיכום המודולים השונים, ויצירה אחת רחבה יותר לפרוייקט סוף הקורס אשר יוצג באירוע מסכם.

יצירת מוסיקה לכוראוגרפיה
מנחה | מאי זרחי ותום קליין

סדנא של 8 מפגשים בשיתוף בית הספר ״כלים״ לכוריאוגרפיה(בת-ים)

כיצד משתפים פעולה כאשר השפה המדיומלית שונה? מה המשמעות של כתיבת מוזיקה עבור עבודת מחול? מה יכול להיות שיתוף פעולה אמנותי מספק עבורך בתהליך? במסגרת הקורס ישתפו כוראוגרפים.ות מהתכנית הדו-שנתית לכוראוגרפיה בכלים את יצירותיהם המתהוות בפני מוזיקאים.ות מהמחלקה למוזיקה חדשה במוסררה, מתוכו יצאו שני הצדדים לתהליך יצירתי משותף. בתחילת הקורס יבחנו משתתפי הקורס יצירות המגלמות יחסים ספציפיים ומודעים בין תנועה לסאונד, אשר ישמשו קרקע ליצירת שיחה והתנסויות משותפות. לאחר מכן יתפצלו המשתתפים.ות לצוותים אינטימיים אשר יפגשו לעבוד באופן שבועי בליווי מקצועי של מנחי הקורס.

יצרתיות בחשמל ב׳
מנחה | אמיר מאיר

מטרת הקורס היא להפגיש את הסטודנטים עם עולם החשמל והאלקטרוניקה כפלטפורמה אמנותית. בשדה הסאונד נוצר מפגש מיוחד עם החשמל, מפגש שבו המטרה הסופית היא ההאזנה לאופן שבו התנהגויות שונות של התופעה הפיזיקלית החשמלית באות לידי ביטוי כתופעות סונוריות. הסטודנטים ילמדו מושגי יסוד בחשמל, יאזינו לתופעות חשמליות כפי שהן מופיעות ביצירות אלקטרוניות, יעמיקו את ההיכרות שלהם עם הסולפז׳ האלקטרוני, יפגשו את הרכיבים הבסיסיים מהם בנויים המעגלים החשמליים מחוללי הסאונד מהם בנויים סינתיסייזרים וילמדו את מלאכת בניית המעגל וקריאת סכמות. הכלים שאותם יקבלו הסטודנטים יאפשרו להם לעשות צעדים ראשונים בשדה החשמל כשדה יצירתי בתוכו הם יכולים להתנסות, לאלתר, להמציא, לדמיין ולהקשיב לתוצאה.

דברים מופיעים. קורס פרפורמנס וחלל
מנחה | אנה ווילד

הקורס יציע כלים וגישות לעיסוק באופני ההצגה, המסגור וההגשה של יצירות מוזיקליות/ מבוססות סאונד. בבואם להגיש את יצירתם לקהל, מוזיקאים עומדים מול שאלות הדומות בעיקרן לשאלות מתחום האומנות והמופע העכשווי: כיצד יפגוש הקהל את היצירה? מה הוא יראה, יחווה, ירגיש, יבין? מהם האלמנטים הנוספים שיכולים לתמוך ביצירה?
הקורס יתחיל בצעד האחד אל מעבר לשאלות המוזיקליות והטכניות, בבירור הרעיוני הקשור לגרעין המשמעות של היצירה המוזיקלית; בעזרת תרגילים מעולם הפרפורמנס והאומנות נחשוב על משמעות בהקשר המוזיקלי, על חידוד כוונות מצד היוצר והנחת מסדות עבור המאזין, ועל התמקמות על הציר שבין המופשט והקונקרטי. השיעור יכלול שיח, קריאה, והגשות מעשיות.

קומפוזיציה אישית
מנחה | קיקי קרן הוס, אמיר מאיר, יוני ניב, ליאור פינסקי, תומר דמסקי, דן ווינשטיין, יפעת זיו, תום קליין

עבודה אישית, מרצה מול סטודנט, על יצירה אישית ופיתוחה, ביצועה והקלטתה על פי דרישותיה הספציפיות.

פרויקט גמר

בפרויקט הגמר של המסלול, יידרש הסטודנט לעבוד על יצירה משמעותית באחד מהמדיומים הבאים: מופע, אלבום או מיצב. כל שלבי הפרויקט, מהכתיבה דרך העיבודים, ההקלטה והעריכה הסופית, יובצעו ע"י הסטודנט. העבודה על הפרויקט נמשכת כל השנה ומהוה את כרטיס הביקור המשמעותי ביותר איתו יוצא הסטודנט משערי ביה"ס.

קידום עצמי
מנחה | ערן זקס

לימוד של פרקטיקות לטיפוח קריירה במסגרת קבוצת פעילות באמנויות הסונוריות. הקידום העצמי הוא אתגר מורכב והכרחי עבור מוסיקאים עצמאיים באשר הם, בוודאי בעולם הדינאמי והמרושת של ימינו, אבל עבור מוסיקאים ניסיוניים ואמני סאונד, שיצירתם מתרחשת באזורי הגבול של השפה האמנותית הצלילית, הקידום העצמי הוא אתגר כפול ומכופל: באזורי הגבול, המובן מאליו אינו בהכרח מובן ובוודאי לא מאליו וכשהקונוונציות נזנחות קטנה גם כמות הקהל, אז אילו אפשרויות לקידום עומדות בפני מסיקאים הפעילים הרחק הרחק מהזרם המרכזי. עולם המוזיקה החדשה פותח נתיבי התקדמות משל עצמו, ואלו דורשים דפוסי עבודה מסויימים שחשוב להכיר. בגודלה של הקהילה העולמית הקטנה יחסית טמונים גם לא מעט יתרונות, ותחום כה חדש ומתחדש מציע לא מעט הזדמנויות, ובעיקר – אפשרויות לפעולה, אליהן צריך לגשת באופן יצירתי.

אנסמבל מודרני
מנחה | דן ויישנטיין

הרכבים בית ספריים – בחירה לשנים ב-ג

מטרות הקורס: להקנות לתלמיד יכולת נגינה בקבוצה/הרכב, ללמוד להקשיב ולשתף פעולה, להבין את הקומפוזיציה ומיקומו בתוכה; לאפשר לתלמיד לעבוד עם האנסמבל כיוצר; ללמוד להעביר את רצונותיו לקבוצה; לבחון את הצדדים החברתיים, הקבוצתיים והנפשיים שמתפתחים אצל הרכב עובד; להכניס את הסטודנטים לשגרת חזרות לאורך כל שנת הלימודים. האנסמבל יתמקד בביצוע יצירות מודרניות, מקוריות ומוכרות, תוך הכרת דרכי תיווי שונות ולא-מסורתיות.

מקהלה
מנחה | תומר דמסקי

הרכבים בית ספריים – בחירה לשנים ב-ג

קבוצה החוקרת יחד את הקול כמקור סאונד, חומר גלם וכלי עבודה ע"י אימון בטכניקות שירה, עיבוד, ובניית רפרטואר שעמו מופיעה המקהלה בסיום השנה.
המקהלה היא קבוצה נסיונית החוקרת את שימושיו השונים של הקול כמקור סאונד, כחומר גלם וככלי עבודה. הקבוצה עוברת יחד מסלול בלתי צפוי של פעולה שיתופית המבוססת על הדינאמיקה האנושית ומצבה הקיומי, מעבר ביןטכניקות קוליות ופיזיות שונות ולמידת רפרטואר מגוון. הקבוצה משליכה את עצמה למגוון סיטואציות, תרגילים ושיטות ומנסה לפרק ולבנות מנגנונים של נוכחות, טקסטורה, הקשבה ופעולה ולבסוף לבנות מופע משותף שיעלה מול קהל נרגש.

אנסמבל אלקטרו-אקוסטי
מנחה | שמיל פרנקל

הרכבים בית ספריים – בחירה לשנים ב-ג

עבודה בהרכב מוסיקלי, משותף לשנים ב' ו-ג'. האנסמבל מתקד בטכניקות כתיבה וביצוע המבוססות על תיווי גרפי, אילתור והקשבה. רפרטואר האנסמבל יורכב מיצירות מקוריות של הסטודנטים לצד ביצועי יצירות כתובות.