שנת הלימודים השנייה במחלקה מוקדשת להמשך הלמידה התיאורטית ולמידת מיומנויות מתקדמות, על בסיס ההתנסויות של הסטודנטים בשנת הלימודים הראשונה. בשנה זו הסטודנטים מוזמנים להצטרף לאנסמבלים המחלקתיים: מקהלה, אנסמבל מודרני ואנסמבל אלקטרו-אקוסטי.
כמו כן, לסטודנטים ניתנת האפשרות לבחור קורסים מתוך המחלקה לאמנויות.
הקורס אמנם שואל את שמו מכותרת ספרו של בימאי קולנוע, אבל מניח שיוצרים בכל אחד מתחומי אמנויות הזמן, עשויים להיתרם אם יחשבו מפעם לפעם על פועלם כעל סוג של פיסול. שכן בפיסול, הרגש או הסיפור לעולם לא מקדימים את הקומפוזיציה. עבורי, המפגש בין דמיון וקומפוזיציה הוא ליבה של הפעולה האמנותית ולרוב אין צורך ממשי בהגדרות נוספות. הקורס יציג גישה רחבה ורב-תחומית לאמנות – כזו השואבת מסאונד, קולנוע, וידאו ארט, תיאטרון, מחול, פרפורמנס, ספרות. הוא יתמקד בטיפוח התשוקה, הנסיוניות, התושיה והרפלקסיוויות כאבני היסוד של הפעולה היצירתית. הוא יבקש להרחיב את ארגז הכלים המאפשר פיתוח מעשי של רעיונות בסאונד, דימוי, תנועה, פעולה ומילה. יושם דגש על לימוד משותף, השראה והעשרה הדדיים, פיתוח חומרים אישיים, חילופי ידע ופרקטיקות, והמצאה של פרקטיקות חדשות.
שנתי
הקורס מתמקד בתנועות המוסיקליות והאמנותיות הרדיקליות ששינו את המוזיקה והאמנות של המאה ה-20 ובוחן אותן באור ביקורתי. הקורס מתמקד בתקופה שבין מפנה המאה לבין שנות הששים המוקדמות ונועד להעניק לסטודנטים הכרות מעמיקה עם העקרונות ועם ההיסטוריה של התנועות השונות ועם הקשר שבין אידיאולוגיה לפיתוח שפה אסתטית. הקורס משלב התנסות בסיסית בפרקטיקות היצירתיות השונות שאיפיינו את התנועות השונות, מתוך מטרה להעניק הקשרים היסטוריים לפרקטיקות, לטכניקות ולהבטים של יצירה מוסיקלית עכשווית.
הקורס יחולק לשני חלקים המהווים חיבור בין תרגילי קומפוזיציה לבין פרקטיקה אומנותית ותהליך עבודה אישי. בחלקו הראשון של הסמסטר נתרגל יצירת מוזיקה מנקודת מבט של אומנות השינויים על פני הזמן, כיצד ניגשים לבניית יצירה ומבנה, מהייבטים אלו ננתח יצירות מתקופת שונות. נתבונן בסוגי פרטיטורות תחת השאלה מה היא הגשה נכונה ליצירה בעידן הפוסט מודרני. בחלקו השני של הסמסטר נדון בתהליכי יצירה ובגישות שונות למציאת נושאים ליצירה וצורות לפיתוחם דרך עבודה אישית,כל סטודנט יפתח פרויקט חדש דרך מפגשי הנחיה אישיים ומפגשי פידבק כיתתיים. בסיום הסמסטר יציגו הסטודנטים עבודה מקורית חדשה מול פאנל מרצים, אורחים ותלמידי המחלקה.
לידתה של האמנות הצלילית כרוכה יד ביד בגילויים ופיתוחים טכנולוגיים, שאחת המרכזיות בהן היא ההכרה שהיכולת לווסת ולעצב את דפוסי ההתנהגות של חלקיקים אלקטרוניים במעגלים חשמליים פותחת פתח לשלל אפשרויות צליליות ומוזיקליות חדשות. המוזיקה האלקטרונית היא כבר בת למעלה מ-100 שנים ולאורך השנים עיצבו ובנו מאות מערכות ומעגלים, שהולידו מאגר ענק של תובנות אמנותיות.
מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים הכרות עם עולם התופעות המוזיקליות החשמליות כאוקיינוס יצירתי אדיר ועצמאי – עם תחביר משלו, סמנטיקה משל עצמו ויקום שלם של אפשרויות יצירתיות ייחודיות. את זאת נעשה תוך למידה וחקירה של מערכות הסינתיסייזרים המודולריים של בית ספר. לא צריך להיות בעל יכולת טכנית מיוחדת או זיקה למכשירים וכפתורים; נדרשת רק אוזן פתוחה ומעט סבלנות.
הקורס בנוי כתהליך של למידה הדרגתית ועובר דרך ארבעה מודולים, כשכל אחד מתמקד בהיבט אחר של המוזיקה האקלטרונית. השיחה סביב כל אחד מהנושאים מתבצעת בשני מישורים: מישור אחד מתחקה אחר ההיסטוריה של המוזיקה האלקטרונית ואחר ההיבטים הקומפוזיטוריים או היצירתיים של התופעות; המישור השני הוא מישור מעשי, שבו נעזרים במערכות הסינתיסייזר המודולריות של בית הספר כדי ללמוד לשמוע את התופעות וללמוד ליצור בעזרתן.
בקורס נכיר את עמודי התווך ההרמוניים של המוסיקה המערבית דרך פיתוח שמיעה והקניית כלים
מעשיים לזיהוי וכתיבה של מהלכים שונים. נתבונן ונאזין להתנהגויות הרמוניות וננסה להבין את המדע הלכאורה מדויק שמבוסס על האוזן התרבותית.
במהלך הקורס נתמקד בהרמוניה התוך צלילית (צלילים עיליים), אקורדים, הרמוניה טונאלית והרחבתה. נתרגל צורות ניתוח וכיתוב שונות ונאזין ליצירות שזו נקודת המוצא שלהם. נתרגל זיהוי מהלכים משמיעה, כתיבה יצירתית ואלתור העושים שימוש בהרמוניה כנושא. בחלקו המתקדם של הקורס נכיר ונתנסה במערכות מתקדמות וצורות כתיבה נוספות שאינן מבוססות על הרמוניה טונאלית (הרמוניה קוורטלית, מודלית, writing Line,דודקפונית ועוד…)
הקורס יכלול תרגול מיומנויות והגשת עבודות מסכמות לפי נושאי הלימוד.
*הקורס יתחלק לשתי קבוצות לפי רמה
קורס המשך לאולפן א׳, המרחיב את ההיכרות עם עולם ההפקה והעיבוד בסטודיו. הדגש עובר מהיכרות עם יסודות הצליל אל שליטה במעבדי צליל ואפקטים שונים, והבנה מעשית של תהליך המיקס מתחילתו ועד הכנתו למאסטרינג. בסמסטר א' נלמד ונתנסה במגוון אפקטים ומעבדים: Gate, Expander, Delay, Reverb, Saturation, Exciter, Parallel Processing, Side Chain, Chorus, Flanger ו־Pitch Tuning. בנוסף נלמד כיצד להיערך למיקס: נתרגל עריכה, ניהול קבצים ותכנון עבודה.
בסמסטר ב' נעבוד על מיקסים לפי ז'אנרים ורפרנסים. נבנה עומק בשכבות הצליל, נשתמש באוטומציות ונשלוט בערוץ המאסטר. נעמיק בהבנת עוצמות בדיגיטל, נתרגל המרת פורמטים, ונסיים בהכנה למאסטרינג בהתאם לתקנים מקצועיים.