שנת הלימודים השלישית במחלקה מתמקדת מצד אחד בפיתוח וליווי הסטודנט בפרויקט הגמר שלו ומצד שני חושפת את הסטודנט לתכנים מתקדמים בתחומי המחקר של המחלקה. הלימודים בסמסטר הראשון גולשים עד סוף חודש מרץ במהלכו תסיימו את המעבדות לקומפוזיציה(כלית או קולית) במסגרת אירוע הקציר. כמו כן הקורסים דברים מופיעים ומוזיקה והזמן הקצר ימשכו עד לפני חופשת פסח ולאחר מכן יוקדשו לליווי פרויקט הגמר.

ליווי פרויקט הגמר כולל: הנחיה אישית ע״י מרצים נבחרים מהמחלקה, קורס קידום עצמי, מפגשי ריכוז כיתתיים(ריכוז פרויקט גמר), פאנלים במהלך השנה, מפגשים אישיים לייעוץ במיקס וליווי בימתי.

מוזיקה ומחשבים Max/Msp
מנחה | אמיר בולצמן

מטרת הקורס לחשוף את הסטודנט לטכניקות שונות של הלחנה בעזרת מחשבים. הקורס ישים דגש על טכניקות מיוחדות למדיום הדיגטלי/ממוחשב:תכנות, שימוש באלגוריתמים, ניתוח סיגנל וריבוי קולות.
הקורס משתמש בתוכנת Msp/Max המאשפרת נגישות יחסית לכל הנושאים הנ״ל. מלבד הצד המעשי הקורס כולל היכרות עם עולם המוזיקה האלקטרונית מבוססת קוד ומחשב, יצירות מופת ורעיונות תיאורטיים.

המעבדה הקולית
מנחה | מנחים משתנים

המעבדה הקולית הוא קורס לשנים מתקדמות (שנה ג׳ + התכנית למחקר אמנותי) העוסק בקול האנושי, במהלכו הסטודנטיות.ים ירכשו כלים טכניים, יצירתיים ורעיוניים לפיתוח יצירות אישיות אשר בבסיסן עבודה קולית. דרך סדרת סדנאות עם ארבע אמניות.י קול מובילות.ים, הסטודנטיות.ים יעסקו בתחומים כגון טכניקות קול מורחבות, עבודה עם גוף, טקסט וחלל ומפגשים בין הקול לטכנולוגיה ומולטימדיה. כל אחת מארבעת הסדנאות תכלול סדרת מפגשים עם אמן.ית קול אחד.ת אשר ישלבו תרגול והתנסות יצירתית בטכניקות הנובעות מתוך הפרקטיקה והמחקר האישי של האמן.ית, לצד היכרות עם רפרטואר עבודות קוליות, עיסוק בטקסטים עיוניים ופיתוח תרגילים יצירתיים.

מנחות.י הקורס בשנת תשפ״ו :

רות וידר מגן – סגמנט 1: קול פרא
חנן בן סימון – סגמנט 2: קול ומולטימדיה
דויד ישראל כץ – סגמנט 3: קול וטקסט
לילה מזל יינישן – סגמנט 4: קול ומקום
ד״ר מעין שלף – מבוא תיאורטי ליצירה קולית פרפורמטיבית
יפעת זיו – רכזת הקורס, מלוות תרגילי סיום

 

מוזיקה והזמן האחר
מנחה | ערן זקס

הזרם המינימליסטי במוזיקה הוא אולי הזרם החשוב והמשפיע ביותר במוזיקה בחמישים השנה האחרונות. הקורס יציג את לידתו של המינימליזם המוקדם בניו יורק של שנות החמישים ואת הההסתעפות של המינימליזם לאוסף של פרקטיקות וגישות שונות ונבדלות מאוד זו מזו. מטרת הקורס היא להטמיע אצל הסטודנטים את התובנות האסטתיות מרחיקות הלכת שנובעות מן המינימליזם, ולשם כך יחשפו התלמידים להתפתחותה של המסורת המינימליסטית, שהביאה עמה תובנות חדשות על סאונד ועמן שינוי רדיקלי בתפיסת הגבולות המוסיקליים מן היבט הצורני והמדיומי. הקורס יסקור את ההשפעה המכרעת של המינימליזם על מוסיקת הרוק, על המוזיקה האלקטרונית, ואת הקשר בין המינימליזם לעולם האמנות הניו יורקי למן שנות השישים.

אולפן ג׳
מנחה | אבי אלבז

קורס העוסק בסאונד תלת־ממדי ובאפשרויות שהוא פותח לעבודה יצירתית באולפן.
בסמסטר א' נלמד לעבוד עם מערכות 3D כמו Binaural ו־Atmos. נחקור טכניקות מיקום צליל במרחב, נשווה בין פורמטים, ונתרגל יצירת מיקס תלת־ממדי מלא. בסמסטר ב' נקדיש את הקורס לליווי אישי של פרויקט הגמר. נקבל ייעוץ בהפקה, הכוונה אמנותית וטכנית, וליווי בתהליך המיקס עד להצגה הסופית.

מעבדה כלית
מנחה | מעיין צדקה

מטרות הקורס היא פיתוח המחשבה הקומפוזיטורית, כתיבה כלית וצורות תיווי. הכרות, העמקה ותרגול סגנונות/גישות/אסתטיקות קומפוזיטוריות שונות, עבודה עם חומר וצורה, ביטוי אישי, אופני תיווי, לימוד דרך האזנה וניתוח פרטיטורות/יצירות. הקורס בנוי מארבעה מודולים אשר בכל אחד מהם נתעמק בנושא אחר מהזוית הקומפוזיטורית. בכל מודול יהיה שיעור של הצגת הנושא בהקשרים רחבים, נגינה, האזנה, לימוד מוזיקלי ודיון +משימת כתיבת יצירה קצרה אשר תבוצע בכתה ושיחות על היצירות. במהלך הסמסטר כל אחת תכתוב 4 יצירות קצרות כחלק מסיכום המודולים השונים, ויצירה אחת רחבה יותר לפרוייקט סוף הקורס אשר יוצג באירוע מסכם.במסגרת הקורס יתקיימו מפגשים וסדנאות עם נגנים ונגניות אשר הסטודנטים יכתבו להם.

 

דברים מופיעים. קורס פרפורמנס וחלל
מנחה | אנה ווילד

הקורס יציע כלים וגישות לעיסוק באופני ההצגה, המסגור וההגשה של יצירות מוזיקליות/ מבוססות סאונד. בבואם להגיש את יצירתם לקהל, מוזיקאים עומדים מול שאלות הדומות בעיקרן לשאלות מתחום האומנות והמופע העכשווי: כיצד יפגוש הקהל את היצירה? מה הוא יראה, יחווה, ירגיש, יבין? מהם האלמנטים הנוספים שיכולים לתמוך ביצירה?
הקורס יתחיל בצעד האחד אל מעבר לשאלות המוזיקליות והטכניות, בבירור הרעיוני הקשור לגרעין המשמעות של היצירה המוזיקלית; בעזרת תרגילים מעולם הפרפורמנס והאומנות נחשוב על משמעות בהקשר המוזיקלי, על חידוד כוונות מצד היוצר והנחת מסדות עבור המאזין, ועל התמקמות על הציר שבין המופשט והקונקרטי. השיעור יכלול שיח, קריאה, והגשות מעשיות.

ריכוז פרויקט גמר
מנחה | אמיר בולצמן

קורס זה מיועד ללוות את הסטודנטיות והסטודנטים בשנה ג׳ בתהליך פיתוח פרויקט הגמר. במסגרת המפגשים נקשיב ליצירות בשלבי עבודה, נדון בתהליכי יצירה ובמשמעויותיהם, ונקרא ונתבונן ביצירות של אמנים אחרים כנקודת השראה. הקורס שם דגש על שיתוף הדדי של מחשבות ולבטים, מתוך הבנה כי תהליך היצירה הוא אישי אך גם קהילתי, ומזמין דיאלוג פורה בין המשתתפים.

 

קידום עצמי
מנחה | ערן זקס

לימוד של פרקטיקות לטיפוח קריירה במסגרת קבוצת פעילות באמנויות הסונוריות. הקידום העצמי הוא אתגר מורכב והכרחי עבור מוסיקאים עצמאיים באשר הם, בוודאי בעולם הדינאמי והמרושת של ימינו, אבל עבור מוסיקאים ניסיוניים ואמני סאונד, שיצירתם מתרחשת באזורי הגבול של השפה האמנותית הצלילית, הקידום העצמי הוא אתגר כפול ומכופל: באזורי הגבול, המובן מאליו אינו בהכרח מובן ובוודאי לא מאליו וכשהקונוונציות נזנחות קטנה גם כמות הקהל, אז אילו אפשרויות לקידום עומדות בפני מסיקאים הפעילים הרחק הרחק מהזרם המרכזי. עולם המוזיקה החדשה פותח נתיבי התקדמות משל עצמו, ואלו דורשים דפוסי עבודה מסויימים שחשוב להכיר. בגודלה של הקהילה העולמית הקטנה יחסית טמונים גם לא מעט יתרונות, ותחום כה חדש ומתחדש מציע לא מעט הזדמנויות, ובעיקר – אפשרויות לפעולה, אליהן צריך לגשת באופן יצירתי.

קורסי הרחבה:
מועדון הקצב: הרפתקאות בסאונד וסיקוונסר
מנחה | יוגב פריליכמן

כמו מועדון קריאה רק שבמקום לדבר על ספרים מדברים על סינתזה וסיקוונסינג. מועדון הקצב הוא
מפגש המתקיים אחת לחודש במחלקה למוסיקה חדשה מוסררה ופתוח לחובבי התחום משנים ב׳, ג׳, וד׳. במסגרת המועדון נפרוש ונתעמק בפרקטיקות, גישות וטכניקות מעולם האלקטרוניקה הקצבית או הקצב האלקטרוני, גם אם לעתים שומטים מתחתיו את הקרקע הקצבית (או האלקטרונית). הקבוצה תכין בסוף השנה אלבום מסכם לעבודות התלמידים.

אנסמבל מקאם
מנחה | יוהנה ריטמולר

קורס המשך למבוא על המקאם המתמקד בתהליך של הלחנה משותפת. מטרת הקורס היא לחקור את המאפיינים המוזיקלים של המוזיקה המזרחית וערבית קלאסית ולהשתמש בהם כדי ליצור יצירות מקוריות של חברי ההרכב.
נושאים אפשריים למחקר:המקאם כמודל מלודי מסורתי, הלחנה בהקשר מקצבים משתנים,קישוטים, התפתחות הדרגתית של מוזיקה, פוליפוניה בסגנון ועוד…
בסוף הקורס נבצע יצירה משותפת במסגרת המוסררה מיקס.

דימוי וטקסט
מנחה | דניאל קיצ׳לס

בקורס נתרגל כתיבת שירים (מילים ולחן בליווי אלמנט עיבודי ראשוני) בדגש על פיתוח מיומנויות של התבוננות על דימויים (Images) ממדיות שונות (ציור, צילום, פיסול, קולנוע) ועל הסביבה שאנחנו פוגשים ביום-יום שלנו (רחוב, תחבורה ציבורית, בית קפה וכו'). דרך תרגול יכולות ההתבוננות אלה, כבסיס למקורות השראה, הקורס מבקש להקנות כלים יישומיים להעמקת תיאורם של מקומות, חפצים ודמויות באמצעות שימוש בטקסט, לחן וסאונד.
הקורס מורכב משלוש יחידות בנות ארבעה מפגשים שכל אחת מהן עוסקת בנושא אחר.
במהלך כל יחידה נתבונן וננתח יצירות מתחומים שונים שקשורים לנושא שבו היחידה עוסקת ונעבוד על תרגילי כתיבה והלחנה שנוגעים אליו. לסיכום יחידה נכתוב שיר שעושה שימוש בחומרי הגלם מתרגילי הכתיבה וההלחנה שיצרנו במהלכה ובחומרים שאספנו מהתבוננות ומהאזנה.
המפגשים בקורס ישלבו הרצאות קצרות שיבחנו את נושאי היחידות השונים מכמה נקודות מבט, הגשות של תרגילי בית שיינתנו ממפגש למפגש ועבודה על תרגילים משותפים בכיתה.
דרישות הקורס: נוכחות, הגשת כל התרגילים השבועיים שיינתנו במהלכו והגשת שיר לסיכום כל יחידת לימוד (סה"כ שלושה שירים).

מעבדה אנלוגית
מנחה | עמר גולדברג

בקורס מעבדה אנלוגית (יצירתיות צלילית בחשמל ב') ייחשפו הסטודנטים לעקרונות יסוד בחשמל ואלקטרוניקה, תוך התמקדות בהיבטים יישומיים הקשורים לתופעות הצליליות הנובעות מתהליכים חשמליים.
במהלך הקורס ילמדו הסטודנטים את המושגים המרכזיים בעולם החשמל, יכירו את הרכיבים האלקטרוניים הבסיסיים המרכיבים את המעגלים החשמליים, וירכשו כלים לקריאת סכמות, כתיבתן ובנייתן בפועל.לצד ההיבט התיאורטי תתקיים עבודה מעשית נרחבת, שבמהלכה יבנו הסטודנטים מעגלים שונים, לרבות סיקוונסר, מגבר, סינתיסייזר רב־קולי ועוד. הידע והניסיון שיצברו במהלך הקורס יהוו בסיס ראשוני להתנסות יצירתית ומעשית בתחום האלקטרוניקה המוזיקלית.

קורסי בחירה:
אנסמבל מודרני
מנחה | דן ויישנטיין

מטרות הקורס: להקנות לתלמיד יכולת נגינה בקבוצה/הרכב, ללמוד להקשיב ולשתף פעולה, להבין את הקומפוזיציה ומיקומו בתוכה; לאפשר לתלמיד לעבוד עם האנסמבל כיוצר; ללמוד להעביר את רצונותיו לקבוצה; לבחון את הצדדים החברתיים, הקבוצתיים והנפשיים שמתפתחים אצל הרכב עובד; להכניס את הסטודנטים לשגרת חזרות לאורך כל שנת הלימודים. האנסמבל יתמקד בביצוע יצירות מודרניות, מקוריות ומוכרות, תוך הכרת דרכי תיווי שונות ולא-מסורתיות.

אנסמבל אלקטרו-אקוסטי
מנחה | שמיל פרנקל

מעבדת מחקר מעשית שמטרתה להגות ולנסח פרויקט יצירתי משותף ומלא.
נפתח בתרגול מצבים קומפוזיטורים, אימפרוביזציה ככלי עבודה יצירתי, תיווי מסוגים שונים, עקרונות בתקשורת פעילה ויצירת שפת תקשורת מוסכמת. נמשיך בעיצוב הסאונד והמקום האישי של כל אחד ואחת, נגבש מטען מוזיקלי משותף, נכתוב, נעבד, נפיק ונבצע את הרפרטואר שלנו ונתעד את התוצר.
העבודה פתוחה לכל סוגי הנגינה והעשייה המוזיקלית ומזמינה את המשתתפים לתהליך של התפתחות ביכולות האישיות וגם בתהליכי תקשורת ועבודה קבוצתית. המתכונת של אנסמבל מבצע ויוצר מהווה כור היתוך של יכולות מעשיות ותיאורטיות והיא ייצוג מציאותי של התנהלות פרויקטים בתחום.
העבודה בקבוצה יוצרת, מאפשרת בחינה של העשייה האישית שלנו מתוך עדשה אחרת וקוראת לנו לשכלל את היכולת לנמק ולהסביר את מעשינו. בכך אנו מצליחים לשים את האצבע על מהות התהליכים, להגדיר את מרחב הפעולה שלהם ולהיהפך לטובים ומנוסים בהם.

מקהלה
מנחה | לילה מזל יינשין

המקהלה היא זירת למידה, תרגול, חקירה ויצירה קולקטיביים, על טהרתם של קול ומצבור קולות.
במהלך השנה נתנסה בגישות שונות לעבודה קולית, נלמד רפרטואר מגוון של שירים פוליפוניים ונתחקה אחר התפקידים התרבותיים והמשמעויות הפוליטיות שלהם. נתרגל טכניקות מורחבות והרפתקניות, ונבחן אפשרויות עיבוד וקומפוזיציה מקוריות. צעד צעד המקהלה תצבור אישיות ורפרטואר שתוכל להרעיף על הקהל שלה בסיום השנה.

תזמור ועיבוד חדיש
מנחה | דן ויינשטיין

שנתי – לסטודנטים שסיימו את קורס הרמוניה ב׳ המחשבה הכלית והקולית היא מרכז הפעולה המוזיקלית מאז החלה תרבות המערב לתעד מבנים מוזיקליים מורכבים בתחילת האלף הקודמת. מבנים מוזיקליים כתובים הפכו במרוצת ההיסטוריה לקנון אסתטי ותיעודי בזכות מערכת גומלין – שפה – אשר יצרה בו בזמן ארגון קוהרנטי של המופשט ומערכת הוראות טכנית למנגנים על כלי נגינה מגוונים: בנק-צלילי וצורני שסימן את גבולות המדיום המוזיקלי. מאוחר יותר, מבנים מתועדים אלו הפכו לגוף-ידע משמעותי אליו מפנים. גוף זה הפך לנקודת מוצא לחדשנות, המצאה ויצירתיות– כל אלו על בסיס שפה טכנית-אינסטרומנטלית דינמית.
קורס התזמור והעיבוד החדיש שואף לסקור ולהעמיק במחשבה כלית זו ולהקנות ידע ובקיאות מעשית בתווי מסורתי וחדיש ככלי ראשון במעלה לכתיבה, ארגון ושימור של רעיונות מוזיקליים מן הכלי הבודד ועד הרכב גדול והטרוגני. הקורס מעניק כלים מעשיים בכתיבה לכלי התזמורת והיכרות מעמיקה עם אופיו של כל כלי, מגבלותיו ויתרונותיו תוך שימוש בתכונות אלו לטובת כתיבה מוזיקלית ושימת דגש מיוחד על האופן בו מלחין או מעבד מעביר הוראותיו למבצע. נעסוק בניתוח, התאמה ועיצוב של חומרים מוזיקליים לכלים שונים, צמצום והרחבה של רעיונות מוזיקליים על ידי שימוש במגוון משתנה של כלי נגינה החל מכלי יחיד ועד אנסמבל מלא.

מוזיקה ומחשבים (Max/Msp)
מנחה | אמיר בולצמן

מטרת הקורס לחשוף את הסטודנט לטכניקות שונות של הלחנה בעזרת מחשבים. הקורס ישים דגש על טכניקות מיוחדות למדיום הדיגטלי/ממוחשב:תכנות, שימוש באלגוריתמים, ניתוח סיגנל וריבוי קולות. הקורס משתמש בתוכנת Msp/Max המאפשרת נגישות יחסית לכל הנושאים הנ״ל. מלבד הצד המעשי הקורס כולל היכרות עם עולם המוזיקה האלקטרונית מבוססת קוד ומחשב, יצירות מופת ורעיונות תיאורטיים.

ראיה, שמיעה, פסקול והמרחב
מנחה | אורי דרומר

סדנא בינתחומית העוסקת בחשיבה וניתוח היחסים בין הדימוי בוידאו ובקולנוע ובין פס-הקול ומוזיקה והיחס בין אוביקט וסאונד במרחב ובהצבות סאונד: נחקור מהו שיר הפופ ותפקידו בפס הקול, נעסוק בקול האנושי והשימושים השונים בו באמנויות המסך ובתסכית הרדיו. השיעורים ילוו בהאזנה מודרכת למוזיקה קלאסית מודרנית ועכשווית, דיון ביצירות אמנות מקבילות היסטורית, צפייה מודרכת בסרטי קולנוע ווידאו ארט. הסדנא כוללת הקלטה ויצירה של פסי קול, עבודות סאונד ותסכיתי רדיו וכן סדנת כתיבה יחודית. את השיעורים ילוו מטלות בתחומים הנלמדים. מטרת הסדנא להקנות יכולת חשיבה, ניתוח, הבנה ועבודה עם השילוב בין הדימוי הנע והאודיו, הכרת תולדות המוזיקה בתחומים אלו ותרגול עבודה וחשיבה בינתחומיים. הסדנא בת שלוש שעות שבועיות וכוללת הרצאות, האזנה, צפיה, דיון, הגשת עבודות וביקורת.