תערוכות עבר

צמחיה עירונית ועשבים שוטים

2020

בתערוכה זו מוצגות יצירות המתכתבות עם סדרת הצילומים "צמחייה עירונית" שצילם מורל דרפלר ז"ל בין השנים 1983-1984. שלושים ושבע שנים מאוחר יותר, בתערוכה השנתית לזכרו, מגיבים האמנים לסדרה זו ולניסיון של דרפלר לייצר "טבע כפוי" מענפים נטולי שורשים שצילם על גג ביתו. הם מתבוננים על החוץ מתוך המרחב הביתי שלהם, ובוחנים באופנים שונים את יחסי הכוחות ויחסי הגומלין שבין האדם לטבע הסובב אותו. לעיתים הטבע מסתנן ופולש אל היצירה ולעיתים מעשה האמנות הוא שבורא אותו.

עצם גופא

2020

העבודות בתערוכה, שנולדו עוד בטרם משבר הקורונה המתמשך, נבחרו בשל נקודות המבט השונות שלהן ביחס לגוף. כולן נוצרו בזיקה לנקודות משבר או שבר, המאפשרות מבט על הגוף כ"אחר" — עירום, חשוף, נטוש.

על אש קטנה

2019

לאורך השנים מציגה הגלריה החברתית במוסררה תערוכות, המקיימות דיאלוג עם אוסף מוסררה – ארכיון און-ליין, שיצר בית הספר על אודות השכונה, ובו חומרים היסטוריים מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת ועד ימינו אנו: ראיונות עם תושבים, קטעי עיתונות, מסמכים ותצלומים מאלבומי משפחה.

רוממות כחרב פיפיות

2019

בתהילים קמט נאמר על החסידים: "רוֹמְמוֹת אֵל,
בִּגְרוֹנָם; וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם". פירוש ישיר של
הפסוק מלמד שהחסידים גם הללו וגם אחזו בחרב.
משמעות אחרת גורסת כי באמצעות הרוממות הם
שומרים על עצמם מפני חרב פיפיות. אני מבקשת
להציע פירוש שלישי, המחבר בין רוממות לחרב
פיפיות: "רוממות כחרב פיפיות".

פואטיקה מן המכונה | פוטופואטיקה 9

2019

פואטיקה מן המכונה . התערוכה תציג פסיפס של עבודות מתוך גלים שונים של אמנות רשת ישראלית, עבודות המסמנות את האופנים השונים בהם מתגלה הפואטיקה של אמנות הרשת. לתערוכה בחלל זה קדמה תערוכת רשת שהתקיימה במסגרת הביאנלה לאמנות רשת.

בין הברה להברה יש חלל ריק | פוטופואטיקה 9

2019

בין הברה להברה יש חלל ריק , המראה שירים של זלי גורביץ' לצד עבודות צילום, וידיאו, ציור והדפס שעוסקות בשפת האמנות. האוצרת אירנה גורדון בחרה את העבודות יחד עם המשורר זלי גורביץ, כי נמצא בהן דיאלוג סמוי עם שיריו של המשורר. בתערוכה נוכל לראות עבודות אמנות של שישה אמנים לצד שיריו המודפסים של גורביץ

ללא חרפה וללא תהילה | פוטופואטיקה 9

2019

"ללא חרפה וללא תהילה" אשר מגיבה ליצירתו הקנונית רבת ההשפעה של ט.ס. אליוט "ארץ הישימון" (במקור – "The Waste Land"). יצירה זו שנכתבה ב-1992 והפכה לאחת מאבני היסוד של השירה המודרניסטית, עוסקת במוות שבתוך החיים, בקרבן- מוות כעשוי להיות בורא חיים ובסמלי עקרות ואי ממשות של ארץ ישימון המודרנית.

 

קליפת נגה וסוד האגוז

2019

התערוכה עוסקת בדימוי המיסטי של הצילום בישראל, ומהווה מודל לתערוכה גדולה ומקיפה יותר של הנושא המסתורי הזה. הקושר את הופעת האור בצילום עם הופעת האני היוצר כחלק מפעולה פרשנית , פסיכולוגית, המחוברת למיסטיקה הקבלית, כפילוסופיה של צילום.

אני אנדרטה

2019

כמות בלתי נתפסת של אנדרטאות מגדישה את נוף הארץ: אתר
זיכרון אחד על כל 760 מ”ר בממוצע. 2 הריבוי הזה ממסגר
את חיינו בינות לתילי הציווי ”זכור את המתים!” — כל הזמן,
בכל מקום ולנצח. אנחנו מבלים את חיינו תחת משקל הציווי
ההולך ותופח. הנוף הוא נוף הציווי והאופק הולך ומתמלא
אנדרטאות.

נקודת עיוורון

2019

במסגרת פסטיבל מוסררה מיקס 19

התערוכה הקבוצתית עוסקת בצילום כפרקטיקה המעלה שאלות על התכנים המצולמים: מקורם, הזכות עליהם והמשמעות התרבותית והפוליטית שהם נושאים בעקבות שיוכם וזאת תוך בחינה של הפרקטיקה עצמה וביטויה בחומר.

השער

2019

במסגרת פסטיבל מוסררה מיקס 19

התערוכה בגלריה ע"ש דרפלר מציגה עבודות צילום, וידאו, מיצב וסאונד ועוסקת דרכן בקו התפר שבין נוכחות להעדר ובין מציאות לפנטזיה. הגבול בין "כאן" ל"שם", תודעות משלימות אשר רגע ההיפרדות ביניהן חמקמק, מציב שאלות על זהות, זיכרון ושייכות.

לחישות

2019

במסגרת פסטיבל מוסררה מיקס 19

בחינה של מנגנונים לא מודעים, העברה של רגשות, זיכרון, חוויה ותפיסה. כמו סודות, העבודות בתערוכה נלחשות ממקום של פגיעות ואינטימיות. בעולם של אלימות וטרגדיות בלתי נתפסות, אפשר לראות בעבודות תגובות לתחושת דיסאוריינטציה, תלישות וניתוק.

Reference Part II

2019

תערוכה היא פרי שיתוף פעולה בין בית ספר מוסררה לבין איקונה – גלריה לצילום בגטו היהודי בונציה, לרגל 30 שנה לביה"ס ו-500 שנה לגטו. שכונת מוסררה בירושלים ושכונת הגטו בוונציה – שני אתרים שביניהם מרחק גיאוגרפי, תקופתי ונסיבתי ולכאורה אין להם מן המשותף – חולקים זהות תרבותית, אדריכלית ואנושית, שמאפיינה העיקרי הוא רב-קוליות. כל אחד מהם הוא מרחב עירוני עתיק בעל מגוון אנושי וקהילתי, עושר אדריכלי, ריבוי מוסדות חינוך ונוכחות בתי תפילה ודת ששוכנים זה בצד זה.

מסלולי שוטטות

2019

התערוכה מבקשת לבחון את דמותו שלהמשוטט העכשווי בצילום הישראלי, באמצעות צילומיהם של שישה צלמים בני דורות שונים – שתופסים בעדשה את מונח השוטטות בסביבות ומקומות שונים.

לולאת מוביוס

2019

בוגרי בית הספר שבים להציג עבודות בין כתליו, לצד מרציהם לשעבר. כמו טבעת מוביוס – טבעת דו מימדית אשר לה צד אחד בלבד. המעגל עליו נעים היוצרים אינו לינארי, אך גם אינו מחזורי במובן הפשוט של המילה. כך גם התהליכים, לעיתים נסתרים מן העין ולעתים מתגלים וחושפים חלקים ממה שהתרחש כבר.

המרווח

2018

תערוכת איור הבוחנת את החיבור או חוסר החיבור בין דבר לבין דבר אחר, בין אדם לאדם, בין רעיונות ובין דעות שונות, שכנים ועוברי אורח. החומר שנתפס כ"חוסר חומר", משום שהוא נוסח לתפיסתנו כרווח, הפסקה, מרחק בין הדברים להם נתנו ערך.

במעלה הגן

2018

בתערוכה "במעלה הגן" יוצגו עבודות אבסטרקטיות מעולם הצומח של ארבעה יוצרים במדיות צילום, וידיאו והדפס רשת. עבודותיהם של הארבעה מציגות שיטוט והתבוננות במרחביו של גן קסום גלוי ונעלם, תוך עיקור המבט ועיכובו, מסע אל גן-מעבדה בו החיים והמוות שלובים זה בזה באווירת אי ודאות.

1968

2018

שנת 1968 היתה מהסוערות ביותר שידעה המאה 20 מאז מלחמת העולם השניה.ב-56 מדינות התחוללו מרידות ומחאות בעיקר של סטודנטים כנגד הפוליטיקה השלטת, מלחמת וייאטנם, זכויות אזרח, פמניזם, החימוש הגרעיני ועוד. הופעתם של הטלביזיה, הרדיו והמגזינים המצולמים הרבים העצימה את הדימויים של התקופה. הסרטים אודיסיאה בחלל של קובריק, הבוגר, תינוקה של רוזמרי, כוכב הקופים הפכו למובילי דרך. היוצרים ג'ימי הנדריקס, ארתה פרנקלין, דונה סאמר, ועוד רבים הובילו מוזיקה חדשה. המחזמר שיער עלה בברודווי. בישראל של אחרי מלחמת ששת הימים ניכרו סימני הזמן. מטוסי אל על החטופים, שידורים ראשונים של הטלוויזיה הישראלית. פרסי ישראל לאלתרמן, לפסל יצחק דנציגר והארכיטקט אידלסון.

הדפס מקומי עכשווי

2018

שלושה מרכזי אמנות בירושלים: סדנת ההדפס ירושלים, הגלריה החדשה סדנאות האמנים טדי והגלריה ע"ש דרפלר במוסררה – משתפים פעולה בתערוכה ראשונה בהיקפה המציגה תמונת מצב של ההדפס העכשווי בארץ.

P=0.5

2018

שם התערוכה, P=0.5, הוא מונח מעולם ההסתברות, המייצג את ההסתברות הגדולה ביותר לאי-ודאות. התערוכה מפגישה בין מרחבים של אי-ודאות בעולם של ענני מידע אינסופיים.