שנת הלימודים הראשונה במחלקה מוקדשת ללמידת המבואות התיאורטיים, למידת הכלים הבסיסיים והתנסויות ראשונות בתחומים השונים שנלמדים במחלקה, ביניהם: צילום, וידאו, סאונד, אמנות דיגיטלית ופלסטית. לצד התוכנית השנתית, יתקיימו סדנאות מיוחדות, סיורי שטח וביקורי תערוכות, וכן יתקיימו הכשרות מעשיות רלוונטיות לעבודה עם הציוד והאמצעים הטכנולוגיים במחלקה. סטודנטים בשנה זו מוזמנים להשתתף בקולוקוויום הרב תחומי, ללא חובת נוכחות והרשמה.
סטודנטים שנה א׳ במחלקה מחויבים ללמוד 8 קורסי חובה, בתוספת של עוד 3 קורסי בחירה. כל סטודנט ישתתף ב11 קורסים סך הכל. כל סטודנט יהיה חייב לעבור לפחות 10 קורסים בציון חיובי כתנאי למעבר לשנה הבאה.
מטרת הקורס הינה ביסוס אוריינות, אותה יכולת להבין ולהתבטא, בתוך המרחב הצילומי האנלוגי.
מרחב זה מאופיין ביצירה צילומית באמצעות ועל גבי חומרים רגישים לאור, הנחשפים לדימוי המוקרן באור על פניהם, ולאחר מכן עוברים הליך של פיתוח כימי אשר מממש את פוטנציאל הדימוי שעל פניהם והופך אותו לנראה וזמין למבט. מקור המונח "אנלוגיה" ביוונית ופירושו המילולי הוא דמיון ביחסים פרופורציונליים. אנלוגיות קיימות ומשמשות בתחומי ידע רבים ומגוונים, אך בתחום השפה ובעברית פירושה והגדרתה היא היקש, יחס של דמיון בין שני דברים. על כן צילום אנלוגי הוא צילום המבוסס על יחסים של דמיון בין שני אלמנטים רגישים לאור: האחד הוא הנגטיב הנוצר בתוך המצלמה, שני הוא הדפס הנייר של אותו נגטיב הנוצר בתוך המעבדה האנלוגית. בתוכה נוצרים יחסים של דמיון באמצעות האור והמכשירים העושים בו שימוש. כל זאת לעומת הצילום הדיגיטלי היוצר קובץ המבוסס על ספרות (DIGITS) אשר מתורגם אל נייר וצבע באופן אחר בתכלית.
מהלך הקורס בשני הסמסטרים יקנה פרקטיקות מעשיות וטכניקות צילומיות בתוך מרחב המעבדה האנלוגי, יחד עם הכוונה ויצירה של סדרה אישית מגובשת סביב מקום, מעשה או מוטיבציה מובחנים. הגשה מסכמת בסוף כל סמסטר תבקש לסקור את הכוונות והתוצרים של כל סטודנט.ית.
סמסטר ראשון של הקורס יתמקד בעבודה הקלאסית במעבדה. יחד נלמד תחילה לצלם ולפתח נגטיב שחור לבן. פיתוח הנגטיב הוא ההוצאה לפועל של פוטנציאל הדימוי שנוצר באור על גבי חומר רגיש לאור. משם נמשיך אל מלאכת ההדפס ויצירת אותם יחסים אנלוגיים של דמיון בין התשליל הנגטיבי להדפס הנייר הפוזיטיבי.
הסמסטר השני של הקורס, שפתוח ע״ב מקום פנוי גם לבחירה של סטודנטים משנים מתקדמות, יבקש להרחיב את טווח ומנעד ההופעה של הדימוי הצילומי האנלוגי ולעסוק ביישומים אלטרנטיביים בתוך מרחב המעבדה. יחד נעסוק ונסקור אופנים שונים באמצעותם יוצר האור, חומר הגלם שאיתו עובד הצילום, דימוי. הגדרה מעניינת למונח "דימוי" ניתן למצוא אצל וילם פלוסר אשר הגדיר דימוי כ"פני שטח בעלי משמעות" בספרו "לקראת פילוסופיה של הצילום". מתוך הגדרה תמציתית ועשירה זו שואב הקורס את עניינו.
הצילום הינו כלי לביטוי אישי ואמנותי אך גם כלי להעברת מסרים ורעיונות. נלמד אותו כ"שפה וויזואלית", נלמד ליצור דימוי צילומי ונפתח מיומנויות לקריאה ושימוש בשפה הצילומית. נפתח מודעות למבטו של הצלם ולאופן בו הוא לוכד מציאות (הצלם כצייד של רגעים חולפים) או יוצר אותה (הצלם כבורא עולם). נבנה ארגז כלים ויזואלי ורעיוני. נלמד ונתנסה ביכולת שלנו להתבונן בעולם ולברור מתוכו רגעים בעלי משמעות. נלמד 'לספר סיפור' ויזואלי ( Story Telling), ליצור נרטיב דרך הצילום הבודד, מול האפשרות ליצור סיפור מורכב יותר דרך קבוצת תצלומים. בניית סדרה ויצירת מכנה משותף בין צילומים. יצירת אווירה, העברת רעיון והתפתחות של סיפור. הסטודנטים בקורס יקבלו כלים לבניית הפריים הצילומי, ביניהם: השימוש במסגרת הפריים וארגון הקומפוזיציה, חשיבות האור בצילום, שימוש במתח שבין חדות לטשטוש, זווית ראיה, מרחק, פרספקטיבה, צבעוניות, שאלות של זמן ומרחב בצילום, סטטיות מול תנועה, חומריות, סיגנוּן הפריים. בנוסף, הקורס יעניק לסטודנטים כלים להבנת השפה הצילומית: איך נבנה או נזהה צילום "טוב", איך נבחר את הפריים ה"נכון", איך "קוראים" צילום, כיצד משפיעות ההחלטות הוויזואליות על הסיפור, כיצד ניתן ליצור משמעות באמצעות הבחירות שאנו עושים. הקשר בין החלטות אסטטיות ליצירת משמעות.
סדנא שבמרכזה קריאה ודיון משותף במספר טקסטים מכוננים לאמנות ולתרבות החזותית. הקריאה תלווה בעבודה על מספר פרויקטים ארוכי טווח וקצרי טווח שימשכו לאורך השנה. את הסדנא תלווה צפיה מודרכת בקולנוע, וידאו ארט, עבודות אמנות, וצילום והאזנה למוזיקה. מטרת הסדנא להקנות ידע בסיסי במושגים עכשוויים בעולם האמנות, תרגול חשיבה וקריאה, פיתוח יכולת ביטוי וכל זאת בהקשר לבינתחומיות. הטקסטים שנקרא ונדון בהם: 'משל המערה' של אפלטון, חלקים מתוך: 'סימולקרות וסימולציה' – ז'אן בודריאר, 'יצירת האמנות בעידן השיעתוק הטכני' – וולטר בנימין, 'מחלת ארכיב' – ז'אק דרידה, 'המאויים' זיגמונד פרויד. יתכנו שינוים בטקסטים. הסדנא בת שלוש שעות שבועיות וכוללת קריאה, דיון, צפיה, האזנה, הגשת עבודות וביקורת.
נלמד לגשת ולפתח תהליך יצירה עצמאית וחופשית מתוך דיאלוג עם העולם וההיסטוריה של האמנות. במהלך הקורס נתוודע לפרקטיקות אמנותיות שונות ונתנסה בחומרים ופורמטים שונים, לאו דווקא קונבנציונליים (דו מלמד ותלת ממד). נתרגל עבודה הנובעת מהתבוננות חיצונית ופנימית ונבצע פירוק, הוספה ושיבוש של הקיים. הקורס יכלול הרצאות, קריאה בטקסטים, תרגילים, הגשות (3 בכל סמסטר) עבודה בזמן השיעור ויציאה לתערוכות.
הקורס נועד להקנות לסטודנטים את הידע והכלים החיוניים לצעדים הראשונים שלהם בעולם הצילום והעריכה הדיגיטלית. בקורס זה, נבין את הבסיס הטכני והמעשי הנדרש כדי להתחיל לצלם בצורה מקצועית, תוך יישום של עקרונות חשובים כמו שליטה במשולש החשיפה והשימוש הנכון במצלמה ובפונקציות המובנות בה. הסטודנטים ילמדו כיצד לשלוט בחשיפה, בצבע ובשימוש נכון באור כדי ליצור תמונות מדויקות וברמה גבוהה, המשקפות גישה יצירתית ואמנותית. החלק השני של הקורס יתמקד בלימוד תוכנת לייטרום קלאסיק (Lightroom Classic) התוכנה המובילה בתחום עיבוד התמונה הדיגיטלית. הקורס יעסוק במיון, ארגון וסדר בארכיון הדיגיטלי, כמו גם בטיפול בחשיפה, באור, בצבע ובצבעוניות, תוך שימוש בכלים מתקדמים לשיפור ולשדרוג התמונות. הסטודנטים יתנסו בתרגילים מעשיים שמשלבים בין משימות צילום לעיבוד תמונה, ויתמקדו גם במיון וארגון הארכיון הדיגיטלי, תוך חקירת סגנונות צילום שונים ויצירתיים. במהלך הסמסטר, יוגשו מספר תרגילים לצורך תרגול וביסוס הכלים הנלמדים. תרגיל הסיום יהיה מעשי ויתמקד בעריכת תמונה מקיפה בתוכנת לייטרום תוך דגש על שליטה מלאה ושימוש יצירתי בה.
הקורס יאפשר לסטודנטים ללמוד את הכלים השונים בתוכנה, לשלוט בהם ולהקנות הרגלי עבודה נכונים. בקורס נכיר את המעבדה הדיגיטלית: יילמדו השלבים השונים בסריקה ובעיבוד הקובץ הדיגיטלי ועד לשלב ההכנה להדפסה. באמצעות תרגילים מעשיים וקצרים בצילום ועיבוד תמונה מתחומים שונים של האמנות והצילום, נעסוק בכמה נושאים ונכיר אמנים וצלמים העושים שימוש בתוכנה ככלי מרכזי בעשייתם וכביטוי אישי או פוליטי. הסטודנטים יתוודעו לאפשרויות הגלומות בתוכנה וייצרו עבודות אשר יעשו שימוש בתוכנה בצורה מושכלת ומנומקת ככלי רעיוני בעבדותם האמנותית. בסוף הקורס הסטודנטים יגבשו ויגישו תרגיל מסכם המסכם את המיומנויות והעקרונות.
מטרת הקורס המרכזית היא היכרות והקניית כלים לצפייה והתמצאות במרחב של האמנות החזותית באמצעות בחינת השינויים המרכזיים בשיח של תולדות האמנות – מושגים, מנגנוני ייצוג ואופני פעולה – מהעת העתיקה, עבור בתקופה הקלאסית והרנסנס ועד לאמנות בת זמננו. באמצעות דיון היסטורי ותיאורטי על אמנים.ות, יצירות אמנות וזרמים מרכזיים נחשפים תהליכים, קולות ופרשנויות שמבקשים להבין את האקלים התרבותי בו אנו פועלים.ות כיום. הקורס מבוסס על דיאלוג בין צירי זמן ותוכן, דרך לימוד חטיבות תוכן מושתתות על נושאי חתך, שנקראות באופן כרונולוגי מימי האמנות הקדומה ועד העכשווית. החטיבות התוכן עוקבות האחת אחר השנייה לאורך התפתחות כרונולוגית בכל פעם מחדש, החל מדיון במעמד התאור והייצוג הפיגורטיבי החקייני כהכרח קיומי וצורך חברתי ומעקב אחר הדימוי הריאליסטי כמניע תרבותי ביקורתי; עבור בדיון בהעדר הדימוי ובקריאה של אלמנטים צורניים אוטונומיים. הדיון מתחיל במהלכים ראשוניים של פישוט צורות ועד למושגים מודרניים של הפשטה, מינימליזם, רדוקציה ואמנות מושגית; ועד לדיון בזיקה בין אמנות למרחב בו היא פועלת ומוצגת ובהתפתחות הזיקה לקהל וקהילה. הדיון נסוב בתמורות שחלו במרחב התצוגה ובאופני פעולת האמנות והשפעתן על מעמד וחוויית הצפייה וההשתתפות ביצירת האמנות. הקורס משלב הרצאות פרונטליות מבוססות מצגות, טקסטים לקריאה וסיורים בתערוכות וחללי תצוגה ממסדיים ואלטרנטיביים בירושלים.
השלב הבא של המהפכה התעשייתית כבר כאן, והכלים טכנולוגיים שמניעים אותה מציעים מגוון עשיר של דרכים לשלב תהליכים דיגיטליים בעולמות היצירה הפלסטית. הקורס מבקש להעניק כרטיס כניסה למגרש המשחקים הזה, דרך התנסות מעשית במנעד של כלים הזמינים במעבדות מוסררה. הקורס בנוי כסקירה מבואית: רצף של יחידות שפותחות צהר לתהליכי עבודה שונים. נלמד להפעיל כלי ייצור תעשייתי 'מסורתיים' ששינו את פני המאה ה-20, (כרסומת CNC, חותך לייזר) ולהשתמש בטכנולוגיות המתפתחות של המאה ה-21: מדפסות תלת מימד, מידול, פוטוגרמטריה. כמו כן נתנסה בעבודה יצירתית עם תכנות, ממשקי AI, ואלקטרוניקה – תחומים אשר הופכים לזמינים וידידותיים יותר ויותר. הקורס יכלול גם סדנאות נגרות קלה. הדגש הוא על רכישת שליטה בסיסית שיכולה לשמש כתשתית להמשך עבודה אישית. הלמידה תתבסס על תרגול מעשי בכיתה, ועל סדרה של תרגילים יצירתיים המדגימים שימוש בכלים ובטכניקות השונות. דרך מצגות והרצאות נביט גם על קונטקסט היסטורי/תרבותי של כל תחום, ועל עבודות אמנות ועיצוב מרכזיות בשיח. התוכנות העיקריות שנלמד הן: Illustrator, Blender, ותוכנות CAM ייעודיות. אין צורך בשום ידע מקדים.
הקורס נועד לרכישת היכרות ומיומנות טכנית, מעשית ותיאורטית עם מדיום הוידאו בדגש על צילום ועריכה. הקורס יעסוק בצד הטכני והמעשי של צילום ועריכת ווידאו, הבנת יסודות צילום הוידאו, הכרת מצלמות וידאו מסוגים שונים ושימוש בציוד צילום, תאורה וסאונד. כמו כן, הקורס יעסוק בצד האומנותי של צילום וידאו, מבע קולנועי, בניית פריים קומפוזיציה, מיזנסצנה, מחשבה על תאורה ושילוב עם סאונד ופסקול. הקורס יעניק כלים לעבודה עם וידאו דיגיטלי בתהליך יצירה של עבודות וידאו ארט, קולנוע אקספרימנטלי, דוקומנטרי, קליפים וסרטים קצרים בסגנונות שונים. הקורס כולל תרגול של עריכת וידאו בתוכנת ״אדובי פרמייר״ ולמידת מושגים וטכניקות עריכה שונות.
לימודי הצילום והעריכה בקורס ישולבו אחד בשני וישלימו אחד את השני. התרגילים וההגשות בקורס יובילו לתהליך עריכה יצירתי של חומרים גלם שיצלמו הסטודנטים בעצמם – ובכך יעשו שימוש מעשי במכלול הכלים שנלמדים בקורס.
אמנות מתוך חיים, חיים מתוך אמנות. השילוב של השניים הוא הפואטיקה היישומית. הפואטיקה היא בחיים והיישום שלה באמנות הוא הצעד הנובע מתוך המפגש, המפגש בין ה"אני" ל"כל". ה"כל" משתנה בכל רגע, הוא העכשיו. שגם אם לעיתים נתפס כמובן מאליו, הוא הכי קשה לתפיסה. למה העכשיו קשה לתפיסה? משום שהעכשיו הוא פעולה חיה, הנושמת, מתהווה ומשתנה בכל עת. פעולה חיה היא לא רק מדיום אלא איכות וכוונה – הכוונה שלנו שהפעולה תחייה בעולם. בקורס זה, נחקור מושגים פנימיים ואתרים חיצוניים. בכל פעם נבודד מושג אחד ונעשה פעולה אחת שנובעת מן המפגש של הפנים עם החוץ. נחקור את ה-site כאתר של למידה וכמקור של מוטיבציה. כאמנים המפגש עם החוץ הכרחי וחיוני עבורנו, באותה המידה שנחוצים לנו מרחבים אינטימיים ובטוחים להתנסות.
במהלך הקורס נעבוד יחד בסטודיו פיסול חי ומעשי. מטרת הקורס היא חשיפה למגוון טכניקות שיאפשרו התנסות בחומרים שונים ופיתוח של מערכת יחסים עם חומרים נבחרים. נתנסה בעבודה מגוונת בעץ, יציקות גבס, ריתוך ברזל, הלחמות כסף וכל חומר אחר שיעניין את הסטודנטים להביא לתוך הסטודיו. כל שיעור בסמסטר הראשון יתחיל במפגש קצר במהלכו נצפה ונדון בעבודות אמנות ותהליכי יצירה רלוונטיים לקורס. השיעורים יתמקדו בעבודה מעשית בסטודיו בה כל אחד יצלול לעשייה האישית שלו. הסמסטר יפתח בתרגילים מעשיים קצרים ויסתיים בפרויקט סיום סמסטריאלי. בסמסטר השני, תכנס לסטודיו עבודה עם חומרי "רדי מייד" וחומרים נוספים. בשלב הזה הקורס יפתח את העיסוק גם בהצבה וביחסים שבין חומר, צורה וחלל. חלק מהסמסטר יוקדש לעבודה "site-specific" – עבודה תלוית מקום. נראה יחד איך הפסל מושפע מהסביבה ומשפיע עליה.
מיועד לחדד את הרגישות השמיעתית בהקשרים של סאונד, סביבה, גוף, חומר ויצירה. נדבר על אפשרויות שונות של האזנה ושמיעה: בטווח הקרוב ביותר (הארכיטקטורה של האוזן, והרחוק, המופשט והסימבולי (ההרמוניה של הספירות). נתרגל פרקטיקות הקשבה שונות, נדמיין אפשרויות להרחבת גבולות השמיעה וההאזנה ונתנסה בפרקטיקות של הקלטות שטח ועבודות סאונד. במהלך הקורס יהיו מספר עבודות להגשה וכן חומרי קריאה והאזנה באופן שוטף.
הקורס מאפשר לסטודנטים לרכוש מיומנויות בכלים מסורתיים של עיצוב והבעה גרפית כגון רישום. בקורס יילמדו רישום טבע דומם, רישום מודל בעירום ורישום פורטרט. הסטודנטים ילמדו טכניקות רישום מגוונות (רישום אקדמי, אקספרסיבי, קולאז, פוזות מהירות וארוכות, פרספקטיבות ועוד). כמו כן המרצים יחשפו בפני הסטודנטים אמנים ועבודות העוסקות ברישום בעבר ובהווה.
היכרות ראשונית וחווייתית עם מדיום הוידאו, על היבטיו השונים, לצד רכישת כלים טכניים ורעיוניים. הקורס מציג את מדיום הוידאו דרך אלמנטים מהשפה הקולנועית ובוחן את התפתחות הדימוי הנע, מראשיתו ועד הופעתו היום בכל פלטפורמה אפשרית. המצאת מצלמת הקולנוע, מצלמת הוידאו, כניסת המחשב לתעשיית הסרטים, שימוש באפקטים ממוחשבים, מציאות מדומה ורבודה, אפליקציות וידאו ועוד. היכרות עם מגוון רחב של עבודות וידאו איקוניות חשובות מצחיקות ומרגשות, סרטים, קליפים, קדימונים ופרסומות ששינו את החוקים ופרצו את הגבולות. במהלך הקורס ייצרו המשתתפים סרטונים קצרים כאשר בסוף כל סמסטר יגישו פרוייקט וידאו ארט מסכם. המשתתפים ילמדו לספר סיפור בוידאו דרך חיבור של שוטים ויצרו עבודות וידאו על הציר שבין גרפיקה וידאו וקולנוע תוך פיתוח שפה אישית ודרך כל שלבי ההפקה – צילום, תאורה, עריכה בתוכנת ״אדובי פרימייר״, שימוש בסאונד ואפקטים מיוחדים.