הקורס ישמש צוהר לתחומים המרכזיים בהם עוסקת הפסיכולוגיה כמדע וכשיטת טיפול. נכיר דיסציפלינות מחקר בפסיכולוגיה, נסקור באופן מבואי תיאוריות של אישיות וזרמים של הגישה הפסיכו דינמית, יחד עם זרמים מרכזיים נוספים כגון הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית. נערוך היכרות עם עולמות הפסיכולוגיה החברתית, הפסיכולוגיה הפיזיולוגית, תפיסה, למידה, זיכרון, פסיכולוגיה התפתחותית ועוד.
בקורס נכיר מושגי יסוד מהתאוריה הפסיכואנליטית הקשורים בנפש ובסיטואציה הטיפולית ונתעמק בהם תוך חקירה של הזיקה בין המושגים הללו לעולם הצילום. נבסס את התשתית המושגית לשילוב של צילום ועבודה עם תצלומים בתהליכים רגשיים ובטיפול נפשי. מהלך הקורס מתבסס על קריאה של טקסטים תיאורטיים וקליניים העוסקים בטיפול הנפשי, ובזיקה בין עולם הטיפול לבין צילום ואמנות חזותית.
קורס זה יעסוק בתרפיה דרך יצירה וביכולת הבחירה בחומרים השונים לעזור לנו לבטא ולגלות את נבכי הנפש. נלמד להקשיב ולשוחח בשפת היצירה באמצעות התנסות בחוויות יצירתיות שונות. חשיפה לחומרי יצירה שונים, גילוי היכולת לשלב טכניקות שונות של צילום ויצירה בחומר, והתבוננות בתהליך ובתוצרי היצירה.
בקורס נערוך הכרות עם הפוטותרפיה ככלי שמעודד צמיחה פסיכולוגית ושינוי תרפויטי. נבדוק את ההקשרים בין צילום לטיפול, ונבחן כיצד ניתן לעבוד עם הפוטותרפיה בהתאם לאוכלוסייה, לסוג האבחנה, למטרות ולשלבים בטיפול. בין הנושאים שיילמדו: היסטוריה של הפוטותרפיה, טכניקות של פוטותרפיה, צילום כאמצעי השלכתי, הצילום כביטוי של חלקי "העצמי" ועוד . הלימוד ייעשה באמצעות דיון וניתוח של חומר תיאורטי ושל מקרים טיפוליים מהשדה, בשילוב התנסות בתרגילים מתחום הפוטותרפיה.
ב״לשכה האפלה״ נשהה בליבו הפועם של הצילום. ננסה להתבונן ולהרהר בחדירה המדוייקת של האור, הנדרשת כדי לאפשר את המחול המגוון והאינסופי שבין האור לחושך. ואפילו נצטרף אליו, כל אחת בקצב שנכון לה. לצורך העניין נדרשת סבלנות. ושהייה ארוכה באפלה עד שמתגלה האור.
כך מתחיל המסע שלנו אל הצילום.
נפגוש הרבה צילומים וצלמים נפלאים. נסתכל המון. נדבר הרבה. ובעיקר נצלם. נלמד על בשרנו מה בין האור לחושך.
מטרת הסמינר הינה מפגש ראשוני בין הסטודנט להתנסות טיפולית. המפגשים השבועיים יכללו למידה תיאורטית של שלבי הטיפול, התנסות ביצירת קשר ובניית אמון באמצעות פוטותרפיה ועיבוד התכנים שעולים. בעקבות המפגש האישי יתקיימו מפגשי ההדרכה בקבוצה קטנה שילוו את ההתנסות המעשית. מסגרת ההדרכה נועדה להעלות סוגיות, לבטים, תחושות, העולים מתוך ההתנסות המעשית.
סדנה מעשית בצילום מטופל שבה ייחשפו הסטודנטים.יות לתהליכים ומתודות עבודה שונים, שבאמצעותם ניתן לעבוד עם צילומים. במהלך השיעורים נצפה ונדון בפרקטיקות שונות דרך עבודות של אמנים.יות שמשתמשים.ות בצילום והסטודנטים.יות יתנסו באופן מעשי בפרקטיקות השונות באמצעות תרגילי בית.
ההרצאות, הדיונים וההתנסות יובילו אותנו לחשיבה כיצד לפתח גישות חדשות ונוספות בשימוש שלנו בצילום בהקשר הפוטותרפויטי, וכיצד ניתן ליישם זאת במפגשים טיפוליים המשלבים צילום.
הנפש, בראיה הפסיכואנליטית, בונה יסודותיה בילדות המוקדמת. בקורס נכיר רעיונות פסיכואנליטיים של גישת יחסי האובייקט – גישה המניחה שהאינטראקציה עם דמויות מטפלות בינקות והאופן שבו נחוות האינטראקציות הללו, מעצבים את עולמם הפנימי של התינוקות ומשפיעים עליהם לכל אורך חייהם. נתבונן בתנועה שחלה מהתיאוריה של פרויד, ששמה דגש על דחפיות האדם, לתיאוריות של כמה מממשיכיו הבולטים: קליין וויניקוט, ששמו דגש על היחסים המוקדמים. נעסוק במושגים מרכזיים בגישת יחסי האובייקט כגון: הזדהות השלכתית, עצמי אמיתי/עצמי כוזב ואם טובה דיה. לקראת סיום הקורס נעסוק ברעיונות מרכזיים של גישה פסיכואנליטית נוספת, גישתו של קוהוט: פסיכולוגיית העצמי.
אלבום בכריכת עור משובח
ליד כל תמונה טקסט ותאריך.
תמונות מפוזרות בקופסת קרטון
אחת על השניה
ללא רצף זמן ואירגון.
שני מודלים ,שתי משפחות.
מה זה אומר על מי שסידר את התמונות?
מה זה אומר על המשפחה שלי? עליי?
האם זה מספר משהו?
אלבום המשפחה מאגד בתוכו מוטיבים משפחתיים ייחודיים ולצידם ייצוגים חברתיים, תקופתיים ותרבותיים.
בקורס ננוע מהחוויה האוניברסלית לחוויה האישית.נעמיק בסמלים,ברמזים,נחקור יחד את המקורות להתפתחות האלבום והשפעתו עלינו ועל אחרים.
הקורס עוסק בעקרונות של טיפול רגיש-תרבות מתוך עמדה של מודעות עצמית ודיון ביקורתי. נושאים של זהות ותרבות, מגדר, פלורליזם רב-תרבותיות, אינטרסקציונאליות ((intersectionality, תרבות דומיננטית ותרבות מיעוט, והשפעתם על המרחב הטיפולי נבחנים ונדונים דרך אמצעים יצירתיים, תוך התנסויות בטכניקות של שילוב אומנויות.
יומן חזותי הינו יומן המשלב דימויים חזותיים, טקסט וחומרי יצירה מגוונים. עבודה יומנאית בפוטותרפיה מאפשרת מיכל ומצע לתיעוד, עיבוד והרחבה של תצלומים. הקורס יכלול שלושה מפגשי חשיפה לעבודה ביומן חזותי וישלב בין למידה עיונית והתנסות חווייתית.
הקורס מציע היכרות עם תחום הווידאותרפיה ויישומיו בארץ ובעולם, תוך שילוב תיאוריה ופרקטיקה חווייתית. הסטודנטים יתנסו בעבודה עם מודל Videosense® ששם דגש על שימוש במצלמה ככלי ליצירת שינוי אישי, חברתי וקהילתי. במהלך הקורס יוענק ארגז כלים יישומי להנחיית תהליכים טיפוליים, חינוכיים וקהילתיים באמצעות וידאו, לצד שילוב פרקטיקות המחברות בין פוטותרפיה לווידאותרפיה. בנוסף, הקורס יפתח צוהר לתחום הסינמה־תרפיה – שימוש בצפייה בסרטים ככלי טיפולי – ויעסוק בהיבטים תיאורטיים אינטר־דיסציפלינריים הרלוונטיים לעבודה עם המצלמה כמדיום בעל פוטנציאל לחולל שינוי אישי וחברתי.
סדנה שתמחיש שימוש בפרקטיקות cbt באמצעות פוטותרפיה בתוך תהליכים טיפוליים קבוצתיים, עם דוגמאות ממחישות וממשיות. הסדנה מתבססת על מושגים וכלים קוגניטיביים שונים מעולם הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי. כמו כן הסדנה תמחיש את המשולש מחשבה-רגש-התנהגות מתוך השיטה בהיבט הפוטותרפויטי, ושיטות נוספות כמו סכמה-תרפיה של ג'פרי יאנג, כולן פרקטיקות CBT. למשתתפי ומשתתפות הסדנה יתאפשר להמחיש סכמות קיימות ולעדן אותן דרך תמונות, לצלם באופן פעיל ולהציג את העבודות הצילומיות בהתאם לפרקטיקות וכך לאמץ פרקטיקות שונות הלכה למעשה להמשך הדרך כמטפל/ת.
(מומלץ להביא מצלמה אישית)
התנסות חוויתית אישית בעבודה עם מסיכות גבס
יונג ומושג הפרסונה, אותו תבע כאחד מ 5 הארכיטיפים המרכזיים המשפיעים על התפתחות האדם,
מונח בבסיסה של סדנה זאת.
מטרת הסדנה היא לאפשר לסטודנטים התבוננות עצמית על הקשר בינם לבין מושג הפרסונה של יונג ולמול אמרתו של אוסקר ווילד – אם אתה רוצה להגיד את האמת – שים על עצמך מסכה.
התנסות זו בין שני הקטבים האלו תאפשר לסטודנטים התבוננות עצמית טיפולית תוך מחשבה על דרכי פעולה אפשריות עם המסיכה בהיבט הטיפולי.
כמו כן, נעבור על השימוש במסיכות והקשרן התרבותי לאורך ההסטוריה.
בסדנה נתנסה בתהליך של הכנת ועטיית מסיכות הגבס וכתיבה רפלקטיבית על החוויה.